Problemer..

brevkassespørgsmål

Problemer..

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Hej Cyberhus!

Jeg har det ikke specielt godt fortiden og alt er på en måde ved at gå ned af bakke.

Min mor er altid sur og man kan ikke slappe af et sekund før at man skal op og lave kaffe til hende eller vaske op eller sådan noget.

Min far er død.

Jeg har det ikke specielt godt i skolen.

Jeg er ved at miste min bedste ven.

Og så har jeg konstant hovedpine. Omkring 4-5 gange om ugen og jeg har været ved lægen med det. Han siger at der ikke er noget i vejen med mig og at jeg ser helt fint. Min far havde en eller anden slags bygningsfejl i øjet eller sådan noget hvis det kan have noget med det at gøre. Jeg er måske også bange for at have kræft hvis det kunne være for min far døde af kræft i hjernen, men det hverken smittede eller var arveligt. Hovedpinen sidder omkring mine øjne og oppe mod panden og kan snart ikke holde det ud mere.

Håber i/du kan hjælpe.

Svar:

Hej med dig!

Det lyder som om, der er rigtig mange svære ting, der fylder meget for dig lige nu. Det er rigtig fint, at du skriver herinde for at fortælle om, hvordan du har det.

Først vil jeg lige snakke om det du fortæller med din hovedpine. Det må være utrolig irriterende at have hovedpine så tit, og det er rigtig godt at du har været ved lægen med det. Det kunne godt skyldes at du havde brug for briller, så det er godt du har fået det tjekket. Men når lægen siger at du ser helt fint, så er det nok ikke derfor - lægen ville også have opdaget, hvis du havde en bygningsfejl. Hvis du stadig tænker, at hovedpinen kan skyldes, at du har brug for briller, kan du for at være helt sikker, prøve at gå ind i en brillebutik. Der kan man få sit syn tjekket gratis, og der kan de også se om du har en bygningsfejl.
Jeg kan godt forstå at du bliver bange for at det kan være kræft, nu hvor din far er død af kræft, men jeg tror det er meget sjældent at børn i din alder får kræft i hjernen. Hvis det er noget du er bange for kan du dog prøve at snakke med din mor om det og I kan prøve at spørge lægen.

Men din hovedpine kan også meget nemt have noget at gøre med de andre ting, du fortæller - at du ikke har det så godt for tiden, at din mor er sur og din far er død og det ikke går godt i skolen osv. Hvis man har det svært, og man har mange bekymringer, så er det meget normalt, at man får ondt i hovedet eller ondt i maven el.l. Det er kroppens måde at reagere på, når du ikke har det særlig godt.
Så lad os prøve at snakke lidt om de andre ting, du skriver.

Jeg kan godt forstå, hvis det er hårdt, at din mor er sur hele tiden. Nu ved jeg ikke, hvor lang tid det er siden at din far er død, men måske hun tit er i dårligt humør, fordi hun savner din far og synes, det er hårdt, at han ikke er hos jer længere. Måske du kunne prøve at snakke med din mor om, hvordan du har det. En dag hvor I er alene og I ikke har travlt med alt muligt andet, men kan sidde stille og roligt og snakke sammen bare jer to. Du kan fortælle hende, at du ikke har det så godt for tiden, og at du synes, hun tit er sur, og at det er lidt hårdt, fordi du også savner din far, og at du har brug for, at du kan snakke med hende og være sammen med hende. Og du kan måske fortælle hende om de ting, du oplever i skolen, og at du er bange for at du er ved at miste din ven. Hvis du synes, det er svært at fortælle hende det selv, kan du prøve at vise hende det brev, du har skrevet herinde og måske også vise hende det her svar. Så ved hun, at du har det lidt svært, og at du godt kunne tænke dig at snakke lidt med hende om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner fra Janni

Janni har svaret på dette spørgsmål