problem med sved
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. jeg er 12 år, og jeg er så småt ved at komme i puberteten. Jeg går til gymnastik på eliteplan, og træner op til 5 gangee om ugen sammen med nogle andre piger der er op til 4 år ældre end mig. Det kan være ret hårdt at leve op til dem, og jeg vil jo gerne gøre et godt indtryk på dem, når der nu ikke er nogen på min egen alder. Vi har det egentlig godt sammen, og er ret tætte ( de er enormt søde) Men jeg har virkelig et stort problem med sved, som gør at jeg bliver lukket lidt ude. Jeg kan mærke de undgår mig sådan helt diskret, og jeg forstår dem virkelig godt, men det gør mig alligevel rigtig ked af det. Både fordi jeg er bange for hvad de tænker om mig, og fordi jeg er den eneste der nærmest drypper af sved ved den mindste øvelse. jeg føler mig anderledes. Og det værste er når en af de mindre kommenterer det: AAAAdd hvordan kan du svede så meget!?" Jeg prøver at dække det ved at tage en svedtransporterende t shirt på, men det bliver det bare endu mere tydligt af. Har i nogen forslag til hvad jeg kan tage på som skjuler det? Jeg har hørt at det er værst i starten når man virklig udvikler sig pga. hormonerne. Er det rigtigt? kommer jeg til at svede mindre med tiden, Eller varer det her forevigt? Men også bare når jeg sidder i skolen, kan jeg sidde med svedige hænder og store pletter under armene uden at have gjort noget hårdt. Selv når jeg tager min tykkeste sweater på går det igennem. Det gør mig virkelig ked af det, og fylder meget i min hverdag. Jeg har også hørt at i sjældne tilfælde lider man af en svedsygdom. jeg bliver bange for hvis jeg skal opereres. Jeg håber på det bedste. Knus

Svar:
Hej med dig...
Det er bestemt ikke rart at gå og være ked af det og bekymret, så det er rigtig godt, du skriver til brevkassen. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, for jeg kan godt høre, at det fylder  meget for dig.
Det første, jeg gerne vil fortælle dig er, at det er helt normalt at svede meget og specielt nu, hvor du er ved at komme i puberteten, så er hormonerne meget aktive og kroppen begynder at udvikle sig. Derudover dyrker du gymnastik på eliteplan, hvilket kræver meget af din krop og derfor vil få dig til at svede. Det er der bestemt ikke noget unormalt i.
Det er godt at høre, at du har det godt sammen med de andre piger på holdet og at de er enormt søde. Selvom du har en oplevelse af, at de undgår dig lidt fordi du sveder. Det er selvfølgelig ikke rart for dig og derfor synes jeg det er super godt, at du gerne vil have hjælp til at gøre noget ved det.
Man kan prøve forskellige ting både cremer og deodoranter, som du kan købe i Matas eller på apoteket. En deodorant kan være en god idè, så undgår du lugten, som nemlig også kan være meget generende i puberteten. Det kunne være en rigtig god idè at gå på apoteket eller i Matas og spørge dem om råd. De ved en masse om det her og er rigtig søde til at hjælpe.
Men først synes jeg, du skal fortælle din mor og far om det her, og at det faktisk gør dig ret ked af det. Jeg tror, det ville være rart for dig, hvis de også hjælper dig med, hvad du skal gøre og så tror jeg bestemt ikke du skal være bange for, at du bliver ved med at svede så meget. Som du selv skriver, så er det som regel værst i starten.
Hvis du stadig er bekymret og føler at du har brug for mere hjælp, så synes jeg, du skal tage en af dine forældre med til lægen. Så kan I få en god snak og du kan stille dine spørgsmål til lægen også.
Du kan måske også vise din mor eller far mit svar, hvis du synes, det kan hjælpe lidt.
Du skriver tilsidst, at du er bange for om du skal opereres, da man i sjældne tilfælde kan lide af en svedsygdom. Det er meget usandsynligt at du gør det og du skal vide, at puberteten kan være meget overvældende, da der sker så meget i ens krop. Det er også meget naturligt at man kan svinge i humøret og derved bekymre sig om mange ting.
Tilslut vil jeg sige til dig, at der er mange unge som oplever problemer med sved og lugt, men der er forskellige løsninger og de er ikke farlige eller gør ondt. Det vigtigste er, at du tager fat i dine forældre først og så tror jeg I finder en god løsning sammen, så det bliver lidt lettere for dig...
De bedste hilsner Rikke