problem med interessen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en dreng der går på efterskole og det hej jeg er en dreng der gerne vil blive kok men jeg er bange for at jeg kommer til at syntes der er kedeligt jeg har både været fejedreng og været opvasker og det ende med jeg syntes det var   mega fedt men en måned eller to efter blev det så kedeligt og jeg gik ikke op i det mere og det er jeg bange for det også sker når jeg skal være på en elevplads

Svar:
Hej med dig.
Det lyder spændende, at du gerne vil være kok. Jeg kan godt forstå, du er bange for, at det viser sig alligevel ikke at være det rette for dig, og det er rigtig godt, at du overvejer, om det er en god idé at forfølge din drøm.
Når man skal overveje, hvad man gerne vil være, kan det være en god idé at lave en liste med fordele og ulemper. Skriv ned, hvad der tiltaler dig ved at være kok, og hvad, du måske kan frygte, vil få dig til at synes, det er kedeligt. Måske har du også andre uddannelser, du overvejer, og dem kan du også lave en fordele/ulempe-liste over. På den måde kan du sammenligne dem og se, hvad der ser ud til at være det bedste valg.
Jeg tror ikke helt, du kan sammenligne at være kok med at være fejedreng og opvasker. Som fejedreng og opvasker laver man rigtig meget af det samme arbejde. Som kok har man mulighed for at gå nye veje og lave mange forskellige ting. Som kok har du også forskellige opgaver, fordi du både skal lave menuer, følge opskrifter og lave mad på flere forskellige måder - til både mange og få. Der vil derfor være tale om, at man føler, der sker nye ting, hvorimod man som fx opvasker ikke kan udvikle sig særlig meget.
De fleste vil dog på et tidspunkt føle, at deres uddannelse bliver en anelse kedelig, fordi det selvfølgelig ikke kun er sjov og løjer at arbejde og tage en uddannelse. Derfor handler det om, at du skal have din tålmodighed med dig og give kokkeuddannelsen en chance, inden du dropper den igen. Ligesom i skolen vil der på kokkeuddannelsen være kedelige og sjove dage og fag. Det er vigtigt, at man undervejs i sin uddannelse minder sig selv om, at det bliver fedt at komme ud at arbejde som kok, men at det kan kræve hårdt arbejde at blive kok, men at man er nødt til at kæmpe sig igennem det, hvis man vil nå sit mål.
Jeg håber, du bliver glad for dit valg.
Kh. Matilde