Prøver at finde tilbage til min eks, men..
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkassen!
Jeg er en 18 årig pige, der for ca. 10 måneder siden begik sit livs fejltagelse. Jeg slog op med min daværende kæreste, fordi jeg ikke var klar til at give slip på min ungdom. Nu 10 måneder efter står jeg i den situation, at jeg elsker ham og hellere end noget andet vil være hans igen. Men han er ikke klar til at binde sig og give slip på sin ungdom. Udover det er jeg meget forvirret over de følelser han har for mig, da han definerer mig som mere end en veninde, men ikke hans kæreste. Problemet er egentligt, at jeg vil ham, men han måske ikke ved om han vil mig. "Giv det tid", det er alles råd. Men hvor længe? Jeg føler mig som en byrde i hans liv, og som noget han egentlig ikke interesserer sig for, men alligevel, når vi er sammen opfører han sig som om vi var kærester.. Hvad skal jeg gøre og hvor længe skal jeg kæmpe for at få ham tilbage?

Svar:
Kære du
Det er svært at befinde sig i sådan et følelsesmæssigt vakuum, hvor man ikke rigtig ved hvad der er op og ned. Jeg kan godt forstå du er frustreret.
Når nogle omkring dig siger at du bare skal give ham tid, tænker jeg at det kan være ganske fornuftigt. Men hvor lang tid det så er...det er kun dig der ved det. Ikke fordi du ved hvor lang tid der går før han ligesom finder ud af hvad det er han vil, og hvad det er han føler.
Det handler mere om hvor længe du kan acceptere at vente.
Måske handler han som han gør fordi han er meget i tvivl. Måske handler det mere om at han "kun" er interesseret i at have en mere løst Veninde/kæreste forhold til dig? Måske er det noget helt tredje der gør at han ikke rigtig melder klart ud. Det er kun din eks der ved hvad det handler om.
Men det du selv kan tage styrringen med er hvor "lang snor" du vil give ham. Hvor lang tid vil du vente. Hvor løst eller udefineret forhold vil du acceptere?
Hvis du synes det er for svært at være i den her situation hvor du ikke rigtig ved hvad vej jeres forhold skal gå, er det måske det du skal sige til din eks. At du har brug for mere afklaring og at det må han give dig. Hvis ikke han kan det, skal du måske overveje om du vil fortsætte jeres forhold som det er nu?
Det kan selvfølgelig betyde at du kan risikere, at måtte bryde jeres forhold. Det er selvfølgelig en rigtig svær situation, men nogle gange kan det svære valg, være det eneste rigtige valg. Om det er det rigtige for dig, ved jeg selvfølgelig ikke.
I sidste ende handler det om hvilke forventninger du har til jeres forhold og hvad du gerne vil have ud af det.
Er det afgørende for dig at I bliver kærester...sådan som du forstår det at være kærester? Er du åben for andre måder at have et forhold på? Måske har du bare brug for afklaring, men er åben for alternative måder at være kærester/venner/lidt-mere-end-venner-men-ikke-helt-kærester. Måske har du bare brug for at forstå præcis hvad det er han mener I er?
Det tror jeg du bliver nødt til at gøre dig klart i første omgang. Er det noget helt bestemt du vil have, som du allerede nu ved hvad skal være? Hvis det er sådan du har det synes jeg du skal sige det direkte til din eks. Sig hvad du vil have og spørg om han kan være med på det...hvis ikke han kan tænker jeg at dit valg er enkelt. Hårdt og smertefuldt...men enkelt.
Hvis du kan se jeres forhold udvikle sig på mange forskellige måder, men "bare" har brug for afklaring bliver du nødt til at gøre ham det klart. At han må komme ud af busken og være mere tydelig. Måske er han virkelig i tvivl og det er jo også helt fair...men det må han så meget tydeligt melde ud og så kan du efterfølgende tage stilling til om du kan acceptere at fortsætte jeres forhold i uvisheden.
Jeg håber du finder afklaring inden alt for længe, så du kan komme videre i livet. Enten med eller uden ham.
Mange hilsner
Niels-Christian