Popularitet & det at være selvsikker

brevkassespørgsmål

Popularitet & det at være selvsikker

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej cyberhus.

er en pige på tretten år. Jeg har et problem med at jeg tror ikke på mig selv i noget. Er rigtig genert, tør ikke rigtig snakke med drenge:-( og har et crush!!

Så synes jeg også at jeg er rigtig grim, og at jeg har et mega grimt ansigt! :-(

plus at jeg føler mig ikke særlig populær... Vil Verne være lidt mere kendt i klassen, at drengene vil snakke med mig :-(((

jeg håber i kan hjælpe :-)

Svar:

Hej med dig.

Det er rigtig ærgerligt at høre, at du ikke tror på dig selv og ikke er helt tilfreds med dig selv. Jeg kan godt forstå, du skriver herind med dine tanker, for det må være utrolig ubehageligt at gå og have lav selvtillid.

Du skriver, at du ikke tror på dig selv inden for noget. Det får mig til at tænke på, om du har gjort dig nogle overvejelser om, hvordan det kan være? Ved at tvinge sig selv til at finde grunde til, at man ikke tror på sig selv, kan det nemlig være, det går op for dig, at du faktisk ikke har grund til ikke at tro på dig selv, fordi der måske er en masse ting, du er virkelig god til. Nogle gange har man nemlig en tendens til at fokusere på de ting, man ikke er så god til, og så glemmer man helt, at der også er noget, man kan. Det kan være, du er en virkelig god veninde, dygtig til at tegne, god til en bestemt sportsgren eller noget helt tredje. Prøv at tænk over, om der ikke er noget, du allerede er - eller måske kan blive god til. Det kan være, du har brug for en ny hobby eller noget andet, som virkelig fanger din interesse. Når man ikke føler, man er god til noget, er det nemlig også nogle gange fordi, man ikke har noget i sit liv, man synes, er virkelig interessant at lave. Man bliver tit god til de ting, man synes, er spændende, så måske skal du overveje, om der er noget nyt og spændende, du kan begive dig ud i? Du kan evt. snakke med dine forældre om, hvad det kunne være. Det kan være, de har et godt bud, fordi de kender dig rigtig godt.

Du skriver også, at du føler dig grim og har et grimt ansigt. Har du nogensinde tænkt over, hvad det er ved dit ansigt, som, du synes, er grimt? Ved at blive klar over, hvad det er, kan det være, der dukker nogle muligheder op for, hvad du måske kan ændre. Det kan fx være, en ny frisure vil peppe det lidt op, eller at du kan begynde at bruge mascara, som kan få en til at se friskere ud? Jeg kommer også til at tænke på, om der er noget ved din krop, som du synes, er særligt pænt? Det kan være, du har pæne ben, en flot mave eller noget andet. Måske kan du fremhæve det flotte ved din krop ved at gå med spraglende farver de steder, som er flotte, eller ved måske at have stramme bukser på, hvis dine ben er særligt pæne. Ved at fremhæve det gode kan man nemlig få højere selvtillid og måske endda glemme, at der også er noget, man synes, er grimt.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil føle dig lidt mere populær i klassen. Når man er en smule genert, kan det være særligt udfordrende at blive en af de helt populære, fordi det ofte er dem, som fører sig frem og snakker en masse. Du må huske på, at det ikke nødvendigvis er de populære i klassen, som folk bedst kan lide. Hvis du tænker dig om, kan det også være, det går op for dig, at du faktisk bedre kan lide hende den lidt mere stille pige end hende, der altid snakker og er på. Jeg tror, langt hen ad vejen, at det handler om, at du skal føle dig tilpas ved den, du er. Når du har accepteret, at det er OK at være hende den lidt generte, kan det blive selve charmen ved netop dig. Hvis man er usikker og utilfreds med den, man er, vil det nemlig kunne mærkes og ses på en. Hvis du har nogle gode veninder, kan det være, du kan bede dem om at fortælle dig, hvad de godt kan lide ved dig. På den måde bliver du måske klar over, hvad det er ved netop dig, som er noget helt specielt, og som de ikke synes, du skal ændre.
At være genert kan være hårdt, hvis man ikke ønsker at være det. Du må dog huske, at det ikke er noget, man kan ændre fra dag til dag. I små skridt kan du dog forsøge at udfordre din generthed ved hele tiden og stille og roligt at tage mere og mere kontakt til nogen, du ellers ikke ville tage kontakt til. Du kan starte med at skrive en SMS, gå over til en i frikvarteret, invitere en hjem osv. Gør det i dit eget tempo. Hvis du finder ud af, at der ikke skete noget ved, at du sendte SMS'en kan det være, du får mod på at gøre det igen. Måden, hvorpå man slipper af med sin generthed er nemlig ved at udfordre den og gøre det modsatte af, hvad den fortæller en. Så hvis din generthed siger til dig, at du ikke skal sige hej til den søde fyr, skal du netop gøre det. Jo flere gode oplevelser du får med at gå imod din generthed, jo mindre genert vil du med tiden være.

Jeg håber meget, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.

Kh. Matilde