Please hjælp mig!
brevkassespørgsmål af
Sara
14 år
Jeg er en pige på 14, snart 15. Jeg vejer omkring 65kg og er 168cm. Jeg har tabt mig 3kg i november og så taget noget på igen i december. I slutningen af november har jeg fået lilla blå strækmærker på mine hofter, bryster og numse. Jeg kan ikke så mig selv i spejlet uden at hade mig selv og græde. Er der nogen der ved hvordan man får dem væk og hvad grunden er? Er det fordi jeg er i puberteten eller fordi min vægt har ændret sig?

Svar:
Kære du
Strækmærker er svære at undgå. Jeg kan godt forstå du bliver ked af det her strækmærke...særligt det første strækmærke kan være svært at acceptere.
Strækmærker er for de fleste en helt naturlig del af puberteten. Ganske enkelt fordi man vokser, og huden nogle gange kan have svært ved at følge med. Langt de fleste mennesker har strækmærker et eller andet sted. På lår, baller, ryg og bryster. Steder, hvor kroppen over kort tid vokser så hurtigt at huden ikke rigtig kan følge med. Mange kvinder oplever det også senere i livet under graviditet, hvor de igen kan få en del strækmærker.
Der er ikke rigtig noget du kan gøre ved dem. Det bliver helt automatisk mindre tydeligt med tiden, og for nogle bliver det næsten helt utydeligt.
Husk at du på ingen måder er alene om at have strækmærker. Det er som sagt næsten alle mennesker der har strækmærker rundt omkring på kroppen. Giv det tid til at blive mindre tydeligt...det skal nok komme.
Mange hilsner
Niels-Christian