Pinligt at kramme.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus. Jeg er 13 år, og er selvfølgelig begyndt at gå sammen med folk fra andre skoler. Der er bare det når man skal sige farvel, og alle de andre æg ens venner krammer med de andre. Jeg synes det er så pinligt, når jeg kun lige et begyndt at snakke med de andre. Jeg prøver altid at undgå det, tror bare de ville synes jeg er mærkelig. Undskyld, har i ikke et råd? Det Nok bare mig det er galt med. De andre kender dem også meget bedre..

Svar:
Kære dig
Jeg synes du skal vide at du bestemt ikke er den eneste, der synes at det er en smule grænseoverskridende at kramme mennesker som man ikke kender. Faktisk er der rigtig mange mennesker som ikke har lyst til at kramme, selvom de kender den anden godt. Det handler ret meget om vores personlige grænse, og den intimitet der er i et kram. Når man krammer lukker man en anden person ind, og hvis det er en person du ikke kender, så kan det føles ubehageligt.
Her i Danmark har vi udviklet en kultur, som på den ene side er lidt bange for at røre - særligt når det kommer til ting der gør ondt indeni, og samtidig en krammekultur, som nærmest presser en til at give alle et kram, selvom man ikke rigtig kender dem. I den forbindelse skal du vide at det er helt okay at du ikke har lyst til at kramme. Det er selvfølgelig rigtig svært at sige fra, når der er en som står klar med armene ud til siderne, men det er vigtigt at du kan mærke din egen grænse, og hvis du ikke ønsker at kramme, jamen så skal du ikke kramme den anden. For at gøre det mindst muligt pinligt, kan du vælge at sige at du ikke mener at I kender hinanden godt nok til et kram endnu, eller at du hellere vil give hånd.
Jeg vil også anbefale dig at snakke med dine veninder/venner om det. Fortælle dem at du egentlig synes at det er lidt pinligt at kramme mennesker som du ikke kender så godt endnu. Jeg er sikker på at de ikke vil synes at du er mærkelig. Måske er der endda nogle af dem, som har det på samme måde, men som ikke ved hvordan de skal sige fra.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores 1-1 chat.
Kærlig Hilsen
Signe