Pinlig tavshed
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg er en pige på 13 år. Jeg er kommet ud for en oplevelse som har forandret min holdning til nye mennesker. For en halvt år siden havde jeg en kæreste, han hed Mikkel. Vi var sammen for andne gang og kom ud for den værste pinligtavsed man kan opleve, den der hvor man bare sidder og kigger ned i jordern. Vi er så heldigvis ikke kæretser mere. Siden den dag har jeg ike turde være sammen med nogle. Og slet ikke nyre mennesker, eller drenge! Jeg er så bange og nevøs for pinligtavshed! Og selvom det er mine veninder jeg har kendt i mange år, tør jeg ikke være sammen med dem, og tænker på det hele tiden! Jeg hr virekelig brug for hjælp mod min angst eller hvad man kalder det Mange hilser mig

Svar:
Kære dig
Det lyder til, at du går rundt og tænker meget på det her med pinlig tavshed. Og når noget fylder rigtig meget, kan det være en god ide at dele det med andre. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få lidt hjælp til hvad du kan gøre.
Jeg får lyst til at starte med at sige, at det her med at man pludselig får det anderledes med dem man kender, er meget normalt når man er ved at blive teenager. Der sker rigtig meget med en i den tid, kroppen forandrer sig, men det gør ens tanker og følelser også. Men selvom det er meget almindeligt at man forandrer sig og får det anderledes med sine venner, er det selvfølgelig ikke rart for dig at gå rundt og have den på denne måde.
Det her med pinlig tavshed er noget alle kan opleve en gang i mellem, særligt hvis man er lidt nervøs og usikker, og især når det handler om drenge. Netop fordi alle kan blive pinlige en gang i mellem, så tror jeg ikke at der er nogen der lægger mærke til, at du ikke siger noget.
Jeg tror at det kunne være en rigtig god ide for dig, at prøve at snakke med dine veninder om, hvordan du har det, så du ikke skal gå rundt med de her tanker alene. Du kan måske fortælle dem om ham her fyren og det her med den pinlige tavshed, for jeg tror at de har prøvet det samme og så kan I sammen dele den oplevelse.
Jeg synes også at du skal overveje at snakke med en voksen om det her. Det kan være rart at få vendt sine tanker med en voksen, fordi de også kan hjælpe en, hvis det kommer til at fylde for meget. Det kan være en af dine forældre, en lærer eller måske en rådgiver på Cyberhus' chat. Du kan finde Cyberhus chat her.
Jeg håber at du kan finde lidt mod frem til, at snakke med veninder og en voksen om det her, for så tror jeg at du vil opdage, at de tanker du har, slet ikke er unaturlige.
Mange tanker fra Marianne