Piger i dagens Danmark idag. Jeg forstår dem ikke.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus, håber i vil kunne få mig til at forstå pigerne idag. Jeg har den her tanke om piger der ikke engang er 15, men stadig får depressioner, Cutter i sig selv, selvmordsforsøg, osv. Jeg forstår dem ikke? de er jo ikke engang 15!. Og stadig kan de gøre det. Jeg synes bare det er så latterligt altså, jeg kunne forstå dem hvis de var 18+, men forsatan, De/vi er jo stadig børn? Er det bare lidt tideligt, eller hvad.

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det er rigtig godt at du skriver herind, for at få svar på dit spørgsmål.
Vi kan hurtigt blive enige om at det er tidligt, at man som 15-årig eller derunder får en depression, skærer i sig selv eller prøver på at begå selvmord, men jeg er ikke enig i at det er latterligt. Derimod synes jeg, at det er rigtig synd for de her piger, at de oveni deres teenageliv skal kæmpe med psykiske problemer.
Det er desværre sådan med depressioner og andre psykiske lidelser, at det ikke er noget man selv kan kontrollerer og derfor kan man heller ikke sige, at der aldersmæssigt er et mere rigtigt tidspunkt at blive depressiv på. Der kan være mange årsager til at man som barn/teenager bliver ramt af en depression eller andre psykiske lidelser. Det kan bl.a. komme hvis man bliver mobbet i skolen eller oplever noget andet ubehageligt, at ens forældre skal skilles, at man mister en man holder af, at man har lavt selvværd eller at man stiller alt for store krav til sig selv, som man ikke kan leve op til. Nogle vil også opleve at få det psykisk dårligt uden at de lige umiddelbart kan forklare hvorfor.
Hvad angår cuttere, så kan det godt være svært at forstå, hvorfor man bevidst vælger at gøre skade på sig selv. At gøre skade på sig selv, er et råb om hjælp. Generelt kan man sige om cuttere, at de overfører den indre smerte til noget ydre. Det gør de fordi, at det kan være rigtig svært for dem at forstå hvorfor de har det så skidt indeni, men når de skærer i sig selv, bliver smerten fysisk og dermed nemmere at forstå.
Jeg kan godt forstå at det kan være svært at forholde sig til, når du ikke selv kender til det. Og det er også helt fair at du ikke forstår hvorfor man kan få det sådan, men jeg synes det er vigtigt, at du er klar over at de her piger ikke selv kan gøre for det og at de bestemt ikke gør det for sjov. De har det virkelig skidt og de har brug for hjælp til at få det bedre. Så skulle du møde nogen, der har det rigtig dårligt, er det vigtigt at du fortæller det til en voksen, så de kan få den rette hjælp til at få det bedre.
Jeg håber du har fået besvaret dit spørgsmål; hvis der er noget du er i tvivl om, så skriv endelig herind igen.
Venlig hilsen
Nina