Pige uden venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyperhus! Jeg har et meget rodet liv… nå men det begynder med at jeg havde sidste år en allerbedsteveninde hende kalder vi Ø nå men hende droppede jeg fordi vi havde været sammen så længe og for der var 2 andre piger.. Nå ja men så først faldt først den ene pige fra hende kalder vi R fordi hun følte sig uden for… så var mig og den anden veninde tilbage kalder hende U var så sammen 1 måned efter men så droppede hun hun mig og har ellers blevet mobbet ad en anden fra klassen som vi kalder Æ ja så prøvede jeg at komme tilbage til Ø uden det blev for " Jeg har ingen venner jeg vender tilbage til det trygge" ja men så begyndte U og Æ at hænge ud sammen så droppede Æ ud og nu begynder U at vende tilbage til mig… ja nu er jeg så frøken venneløs det er bare ikke rart men Æ har altid mobbet mig og så blev det værre fordi der kom jo ikke nogen at trøste mig;-( jeg har kun venner uden for skolen som bor langt væk som egentligt min brors drengevenner som vi kun møder hver lørdag;-((( skal jeg skifte skole?? Har helt ærligt tænkt på det mange gange de sidste måneder:-((((

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, det kan føles meget rodet for dig lige nu, så det er godt, du skriver herind. Sådan noget med venner og veninder kan fylde rigtig meget, især når man er teenager. Nogle gange kan man føle, man har mange venner, og andre gange kan man, som du gør nu, føle sig lidt alene. Jeg vil prøve, om jeg kan hjælpe dig med at gøre det hele lidt mindre rodet.
Som du skriver, så er det bestemt ikke rart at føle, at man ikke har nogen venner. Når du har det sådan lige nu, så kan jeg sagtens forstå, at du begynder at overveje, om du skal skifte skole. Det kan virke som den letteste beslutning at rejse væk fra det, når tingene er svære. Men jeg vil råde dig til at overveje det meget grundigt og også snakke om det med dine forældre, inden du beslutter noget. Det er en stor beslutning, og det kan også godt være svært at skulle starte et helt nyt sted. Sommetider er det selvfølgelig den rigtige beslutning, hvis man ikke synes, man har andre muligheder. Jeg synes, der er nogle forskellige ting, du kan prøve at gøre først for at få nye venner, eller måske i dit tilfælde at få gamle venner tilbage.
Du nævner fire piger fra din klasse (men jeg er lidt i tvivl, om Æ stadig går i klassen). Det lyder faktisk til, at flere af dem også har prøvet at blive droppet og måske ikke have nogle venner i klassen. Det kan være, at nogle af dem går og har det på samme måde som dig?
Du fortæller, at du droppede din bedste veninde, Ø, fordi I havde været sammen så længe. Nogle gange kan man godt have en periode, hvor man ikke har helt så meget lyst til at være sammen med dem, man plejer. Derfor kan man jo godt senere finde ud af, at man faktisk har lyst til at være sammen med den person igen. Jeg synes ikke, der er noget galt i, at du har prøvet at komme tilbage til hende, hvis du har lyst til, I skal blive venner igen. Du skriver ikke, hvordan det gik med hende, men det lyder ikke som om, I er blevet rigtig gode venner igen. Jeg ved selvfølgelig ikke hvorfor, men det kan jo godt være, at Ø føler sig lidt usikker på dig, efter det I har været igennem. Du skal måske prøve at vise eller fortælle hende, at du gerne vil være veninder med hende igen. Du kunne jo fx invitere hende hjem til en filmaften eller spørge om hun vil med ud at gå en tur, så I kan hygge jer sammen, bare jer to.
Pigen fra din klasse, som du kalder R, faldt fra, da hun følte sig udenfor. Det kan sommetider være svært at være 3 rigtig gode veninder, da der godt kan være én, som kommer til at føle sig udenfor. Hvis R stadig går i din klasse, kunne du måske også prøve at komme til at snakke med hende igen?
Du skriver, at U er begyndt at vende tilbage til dig, nu hende og Æ ikke længere er så gode veninder. Det kunne da virke som om, at U gerne vil være veninder med dig igen. Hvordan har du det med det? Jeg kan godt forstå, hvis det var svært for dig, da U og Æ blev gode veninder, da du ikke har haft det så godt med Æ, og så er det aldrig rart at føle, at man bliver droppet. Hvis du kan lægge det bag dig, så synes jeg da, du skulle prøve at give det en chance med U.
Ved dine forældre eller din lærer noget om, hvordan du har det med pigerne i klassen? Det kan hjælpe at få snakket om det, og det kan fx være, at de kan hjælpe med at lave en hyggelig aften eller noget lignende for pigerne i klassen. På den måde kan I måske få lidt mere med hinanden at gøre, så det bliver rart for dig at gå i klassen igen.
Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg har skrevet. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det.
Mange hilsner
Line