Pige-problem (udvikler sig)
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har her gennem ferien læst meget om Ana, og snakket med mine venner om hende. Jeg har længe ønsket at tabe et par kilo, da jeg er den.. "buttede" i min venne kreds. Det er ikke fedt, at jeg er den med de største lår, mave, og overarme. Jeg føler med lukket udenfor, selvom jeg ved, de syns godt om mig. Jeg har siden alderen 11-12 år - virkelig, virkelig ville tabe 5 kilo, og komme ned på undervægtig istedet for normalvægtig. Selvom jeg er normalvægtig, og er som jeg skal være, kan ikke lade være med at tænke, når jeg kigger på mig selv i spejlet "Hvorfor kan du ikke bare smide 5 kilo, hvorfor kan du ikke være så pisse smuk som alle andre"... Og det har bare taget overhånd. Spiser endnu mere end jeg plejer, fordi jeg tænker på, at jeg skal tabe mig. Spiser kage, slik, alt jeg kan få fat i. Og har gennem de sidste 3 uger, taget et kilo på. Hvorfor kan jeg ikke tage mig sammen, og få dyrket noget mere motion, eller sulte mig selv?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan mærke på dit brev, at din krop fylder rigtig meget for dig. Det er helt normalt, at man begynder at tænke over sin krop og hvordan den ser ud, og det er også meget normalt ikke at være tilfreds med det hele ved den.
Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig ubehageligt, at føle sig ekskluderet pga. sin krop. Og det er også helt almindeligt, at man i en vennekreds sammenligner sig selv med hinanden. Desværre kan man hurtigt blive rigtig ked af det, fordi det ofte er nemt at finde noget flot ved andre og sværere at finde det ved sig selv. Desværre kan det føre til, at man kun kommer til at fokusere på det negative ved sig selv og glemmer at fokusere på alt det positive. Derudover så er alle kroppe forskellige, og nogen mennesker har lettere ved at tage på eller tabe sig end andre og man kan være forskellig bygget.
Som udgangspunkt er det altid godt at spise forholdsvist sundt og varieret og dyrke lidt motion hver dag. Men det er vigtigt, at det ikke tager overhånd, så man f.eks. får lyst til at sulte sig selv. Det er aldrig sundt for kroppen og det er heller ikke en god måde at tabe sig på. Du skriver, at du er normalvægtig, men at du gerne vil være undervægtig. Jeg tænker, at det ikke er den bedste idé. At være undervægtig er ikke godt for dit helbred, og kan give nogle langvarige skader for din krop. Samtidig handler sundhed ikke kun om, hvad vægten siger, men mest af alt, hvordan du har det i det daglige, altså om du er glad og har det godt. Det betyder også, at det ikke gør noget at spise lidt usundt engang i mellem. Og det er også helt naturligt, at spise lidt ekstra når man er ked af det. Det er der mange der gør. Hvis du gerne vil spise lidt sundere, så kan det være en god idé, at lave en madplan som du kan følge. Du behøver ikke at følge den slavisk, men det kan være en retningslinje til dig. På den måde er der også plads til at få lidt usunde sager engang i mellem uden at du får dårlig samvittighed over det. Samtidig kan du også få motion ind i din hverdag ved små simple ting, som eksempelvis at cykle i stedet for at tage bussen eller at tage trappen i stedet for elevatoren, og gå nogle ture. Det kan være små ting i hverdagen, der gør at man lige får pulsen lidt op, og samtidig også får det bedre med dig selv. Men det er også helt almindeligt, at have perioder, hvor man ikke lever så sundt som man måske burde. Det har alle oplevet. Så derfor skal du ikke have det dårligt over, at du ikke kan tage dig sammen til at tabe dig. Når du i forvejen er normalvægtig, så er det ekstra svært at tabe sig, fordi kroppen egentlig er som den skal være.
Når piger kommer i puberteten får de mere fedtvæv end drenge, da piger udvikler bryster, hofter og får større balder og lår. Det kan godt være lidt af en omvæltning, og kan være svært at vænne sig til. Men det er helt naturligt. Samtidig er det også meget individuelt, hvordan man udvikler sig i puberteten, da nogen får større hofter og bryster osv. end andre. Derfor vil jeg igen understrege, at man skal passe på med at sammenligne sig for meget med andre piger, fordi man netop udvikler sig forskelligt, og det kan også være en af grundene til at du føler, at du er buttet.
Til sidst vil jeg sige, at selvom at det altid er rarest at man har det godt med sin krop og ikke kan finde nogle fejl ved den, så gør det ikke noget at have et par ekstra kilo. Det gør dig ikke til et dårligere menneske af den grund eller mere usund. Ingen kroppe er perfekte, og det vigtigste er at du er glad. Så hvis du kan prøve, at acceptere din krop som den er, og prøve at finde nogle ting ved den, som du er glad for, så er jeg sikker på at det også vil reflekteres i dit humør.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille