Piercing i brysterne.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har længe gerne ville have piercinger i brystvorterne, egentligt mest for min egen skyld, da jeg synes det er pænt, og ret frækt. Men altså, mine brystvorter er ikke særligt storer? Og det er ikke sådan at de buller helt vildt meget ud? Kan jeg stadigvæk på lavet dem? Jeg har ikke lyst til at gå ind til en piercing laver, og så at han eller hun siger "Det der kan jeg da ikke pierce?" Meget underligt spørgsmål måske... Hilsen Mig (:

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes slet ikke, at det er et mærkeligt spørgsmål. Der kan hos også helt unge kvinder som dig være stor forskel i størrelsen på både bryster og brystvorter. Det kan også være meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor meget hendes brystvorter træder ud fra brystet eller buler ud, som du skriver. Normalt betyder det ikke noget for, hvorvidt man kan få en piercing i brystvorten eller ej, da man så blot vil bruge enten stimulering eller kulde for at få brystvorten til at træde frem.
Nogle piger har dog det, der hedder indadvendte brystvorter. Det er ikke spor farligt, men i det tilfælde ville det være en god idé at spørge din læge til råds, da der så kan være nogle andre forhold, man skal tage i betragtning.
Nu er det jo ikke farligt at få en piercing, og rigtig mange mennesker synes, at det kan være både rigtig pænt og frækt, som du skriver, men jeg synes under alle omstændigheder, at det er noget, man lige skal spørge sin læge om eller undersøge lidt først.
De fleste læger har oplevet patienter med komplikationer i forbindelse med piercinger. De fleste er heldigvis ret banale og efterlader hverken ar eller skader.
Nu er du jo meget ung, men i forhold til en eventuel fremtidig graviditet og amning kan piercing i nogle få tilfælde skade nogle af de kanaler, der fører mælken fra mælkekirtlen til brystvorten. Det behøves ikke at betyde noget for, hvorvidt du er i stand til at amme eller ej. Men jeg synes, jeg ville nævne det som endnu en grund til enten at spørge din læge til råds eller undersøge sagen lidt først.
I Danmark er der ingen statslig kontrol med piercingklinikker. Ergo kan det være lidt svært at vide, hvilke klinikker der har hygiejnen i orden. Sundhedsstyrelsen har imidlertid udgivet den her brochure til folk, der overvejer at få en piercing. Du kan læse den her http://www.sst.dk/publ/publ2003/piercing.pdf og eventuelt have deres anbefalinger i baghovedet, når du vælger klinikken.
God sommer!
Venlig hilsen, Trine