Pause
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg har det egentlig ikke svært derhjemme eller i skolen, men jeg syntes bare at mit liv er for kedeligt.
Derfor vil jeg gerne løbe hjemmefra
Men..er der andre måder at tage en pause fra den uendelige hverdag?

Svar:
Hej med dig
Jeg tror rigtig mange kan genkende det her med at hverdagen bliver kedelig, ensformig og nogle gange måske endda ligegyldig. Jeg tror det er noget de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i livet og nogle gange flere gange.
Jeg vil helt sikkert ikke anbefale dig at løbe hjemmefra, da det bare starter en lang række af ret voldsomme ting som ikke nødvendigvis bringer noget positivt med sig. Bekymring hos dine forældre, politi der skal finde dig. Det vil helt sikkert også gøre noget for tilliden mellem dig og dine forældre og jeg kan heller ikke afvise at professionelle fra din kommune vil kræve samtaler med dig og dine forældre om hvad der kan/skal gøres for at det ikke sker igen.
Nogle unge er udsat for nogle forfærdentlige ting derhjemme og der kan det med at løbe hjemmefra være en sidste udvej som kan være ganske fornuftig for at komme væk fra eksempelvis vold eller lignende. Men som sagt vil du sikkert opleve at hverdagen bliver kedelig og uoverskuelig flere gange i livet og her giver det mere mening at gøre noget ved det i stedet for at løbe væk.
Så hvad kan du så gøre i stedet?
Jamen du kan måske starte helt nede i det små med at gå eller cykle en ny vej til skole hver dag. Hvis du tager bussen så brug cyklen i stedet eller tag med en anden bus når du skal hjem. Gør noget der får dig til at opleve nye ting du ellers ikke ville. Nogle gange kan selv den mindste ændring betyde de største og vildeste ændringer i livet.
Hvis du tager en ny vej hjem, går du måske forbi en forretning du aldrig har set før og finder noget vildt fedt derinde. Det kan også være du kommer forbi en sportsklub eller en ungdomsklub der laver noget der ser vildt fedt ud. En sport eller en aktivitet du aldrig havde tænkt på kunne være spændende før. Måske støder du på andre unge som du synes er spændende....måske endda mere end det;)
Du kunne også overveje at hænge ud med andre fra skolen end dem du plejer. Ham fra klassen eller parralel som du aldrig helt har lært at kende. Måske er hans faktisk en vildt fed person...du har bare ike opdaget det endnu.
Du kunne også tage ud og se nogle forskellige klubber og se hvad der egentlig sker i din by eller i nabobyerne for unge. Måske er fodbold, parkour, kung-fu, at spille musik eller rollespil noget for dig? Der er et hav af muligheder for at gøre hverdagen indholdsrig og spændende. At opdage nye sider af verden og livet og ikke mindst nye sider af sig selv.
Det afgørende er at du opsøger eventyret og det nye, og er nysgerrig på hvilke muligheder der er. Det kommer ikke til dig...du skal ud og opsøge det.
Som sagt handler det ofte om at bryde rutiner. Rutiner kan være rigtig gode fordi det gør vores dagligdag overskuelig og for mange skaber det også tryghed at gøre "det man plejer". Men risikoen er at hverdagen netop kan komme til at virke uendelig og lidt ligegyldig. Og når den føelelse pludselig fylder for meget er det måske tid til at bryde nogle af rutinerne?
Som sagt...en anden vej til og fra skole. Snak med en du ellers ikke ville tale med. Bestem dig for at du hver dag skal prøve at google 2 nye ting du ikke ved noget om eller kender til, stop op og kig på ting du normalt bare ville gå forbi, hør musik du normalt ikke hører og se en film som måske virker lidt anderldes og mærkelig. Der er masse af helt små måder at skabe store forandringer i livet. Nogle gange skal der ikke så meget til at man får øjnene op for helt nye muligheder og sider af sig selv og livet som man slet ikke vidste eksisterede...det er bare om at komme igang.
Til sidst tænker jeg at du kan overveje at snakke med dine forældre om det. De kender garanteret selv følelsen og måske kunne der også være ting I som familie kunne ændre for at bryde lidt med den hverdag I kender i dag.
Mange hilsner
Niels-Christian