pædofili eller kærlighed?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er som sagt en pige på 16 år. jeg har en rigtig dejlig kæreste, men han er 21 og bliver snart 22 og jeg er lige fyldt 16. jeg er virkelig dybt forelsket i ham. men jeg er bange for han ikke elsker mig men er seksuelt tiltrukket af piger på min alder. selvom han siger han elsker mig og kun mig. jeg ville bare gerne høre om hvad jeres holdning er til det? tror i han udnytter mig? jeg har været kærester med ham i 4 måneder

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes det er rigtig godt du skriver til os, når du nu er usikker på hvilke følelser din kæreste har overfor dig.
Du skriver ikke helt hvad der får dig til at tvivle på om han elsker dig, selvom han siger at han gør, og at du føler at han er en rigtig "dejlig kæreste". Sender han dig nogle signaler som gør at du bliver usikker? Eller er det nogle tanker som siger at en ældre mand måske kun elsker en yngre kvinde fordi hun er yngre.
Overskriften på dit spørgsmål er "Pædofili og Kærlighed" og du spørger om vi tror han udnytter dig. Ud fra det du skriver, kan jeg ikke fortælle om han udnytter dig, for selvom 5 år kan være meget når man er ung, fordi han måske har oplevet mere og har mere erfaring på nogle områder. Men det lyder til at I elsker hinanden, at du holder meget af ham og hvis han behandler dig ordentligt, er der ikke noget forkert i jeres forhold.
Men når du skriver overskriften på den måde, for det mig til at tænke på, om du føler at alderforskellen har for stor betydning i jeres forhold, og at det er et problem. Aldersforskellen kan godt have betydning og jeg synes det er godt du mærker efter...
Det er ikke unormalt, at piger vælger at komme sammen med en ældre mand fordi han er mere moden og erfaren. Det kan være fordi at piger i teenageårene tit er både psykisk og fysisk mere moden end de jævnaldrende drenge.
Men det er i hvert fald vigtigt, at du prøver at mærke efter, hvad der får dig til at tro at aldersforskellen måske har for stor betydning i jeres forhold. Er der noget han gør, som får dig til at tænke sådan, at han kun er sammen med dig, fordi han godt kan lide yngre kvinder? Du kan også spørge dig selv om du føler dig tiltrukket af ham fordi han er en ældre mand? Hvad er det i jeres forhold, som virkelig gør at i elsker hinanden? Det behøver ikke at være et problem, at alderforskellen også har en betydning i jeres forhold, men det er et problem hvis det fylder for meget og måske ødelægger noget for dig.
Jeg synes det er en god ide, at skrive herind og jeg synes egentlig du skal prøve at snakke om det med en veninde, dine forældre eller en anden som du er tryg ved. Du er også velkommen i chatten, hvis du har lyst. Måske kan det hjælpe dig til at mærke efter og finde ud af, om det er et problem eller ej.
Ellers ønsker jeg dig alt det bedste og at du kan blive mere afklaret. Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig videre.
Bedste hilsner
Malte