Påtværs af landegrænser..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære rådgivere. Jeg er 16 år gammel, og har egentligt ikke særligt meget erfaring med ting. Men her det sidste halve år, har jeg chattet rigtig meget over msn med en amerikaner på 18 år. Han er vidunderlig.. Alt ved ham er bare vidunderligt.. Han har længe sagt at han elsker mig, og sagt han vil besøge mig om 3 år når han er færdig med sin uddannelse og sådan noget. Vi har set hinanden over webcam rigtig mange gange, og vi skriver så godt sammen og når vi sidder på webcam, så sidder vi bare og kigger på hinanden og smiler..
Så vinker han, og så vinker jeg igen, og jeg kan ikke lade være at smile. Jeg smiler lige nu, bare fordi jeg tænker på det. Han er alt det man kunne drømme om. Men.. Han bor i USA? Og jeg er et helt hav væk.. Det er så underligt at tænke på at han sidder så langt væk fra mig. Jeg vil bare holde om ham og kramme og kysse ham..
Men ja, det er jo lidt besværligt.. Men jeg har ikke sagt jeg elsker ham, for jeg er ikke sikker. Da han sagde han elskede mig, sagde jeg, at jeg ikke troede jeg kunne elske en jeg aldrig havde mødt, og det forstod han godt, og han spurgte om han stadigvæk måtte sige han elskede mig, og jeg sagde ja. Jeg har sagt jeg holder meget af ham, og tænker rigtig meget på ham. Men som sagt, jeg ved ikke om jeg kan elske en så langt væk.. Han går meget op i morale, og behandler mig rigtig godt. Han undgår at bande, fordi det siger han, at sådan behandler man ikke en pige.
Han er jomfru, og har haft en kæreste i sit liv. Jeg føler jeg kender ham, men selvfølgelig kan jeg ikke vide det, for jeg har ikke mødt ham. Vi har ikke snakket sammen, men jeg har hørt hans stemme mange gange, fordi vi har sendt stemmeklip til hinanden.. Så vi har sådan hvor vi snakker over stemmeklip med hinanden, fordi jeg er meget genert, og bange for jeg lyder som en tumpe. Jeg har enda sunget for ham.. Hehe.. Jeg sad og sang og han spurgte om han måtte høre.
De første gange sagde jeg nej, men jeg gav ham lov efter lidt tid, og han sagde hvis jeg nogensinde ville synge for ham igen, måtte jeg meget gerne. Han siger sådanne nogle smigrende ting, såsom, at jeg er den smukkeste kvinde ( han omtaler mig som en kvinde :) ) han nogensinde har set, og at jeg er det mest vidunderlige og mest uselviske menneske han nogensinde har mødt. Jeg har ikke så mange venner i den virkelige verden, så jeg bruger meget af min tid på internettet. Folk behandler mig ikke så godt altid, men bedre end den virkelige verden, så det er nok bare min måde at flygte lidt fra det hele.
Men.. Vi blev uvenner.. Jeg er lige stoppet med at ryge, og jeg tror det er det der påvirker mit humør.. Jeg er meget deprimeret generelt, og det er meget værre for tiden, og jeg er meget sur hele tiden.. Og eftersom at han gerne vil snakke med mig hele tiden, kommer det til at gå meget udover ham.. Så, han sagde jeg var unfair.. Og han blev bare ved og ved, at sige hvor meget han gjorde for at undgå at gøre mig ked af det, og at han ikke var perfekt, og at det virkede som om at jeg forventede at han var perfekt, og det var unfair..
Han sagde at når jeg var ked af det, følte han det var hans skyld, og han fik kvalme og hovedpine.. Så tilsidst begyndte jeg bare at græde, og så slettede jeg ham fra msn, skype og som ven på den hjemmeside vi mødtes. Vi er begge to moderators på siden. Vi søger for at folk opfører sig ordentligt på chatten, og vi vudere kunst, og generelt bare sørger for at reglerne bliver overholdt.. Men ja, efter vi blev uvenner, og jeg slettede ham, snakkede vi lidt privat over chatten..
Han sagde han elskede mig, og ikke kunne leve uden mig, og at han ville være i mit liv, og han ville have mig i sit liv.. Og så sagde jeg bare at han ikke var i mit liv.. Og så spurgte han om jeg ikke så ham som min ven mere.. Så sagde jeg jo selvfølgelig.. Så begyndte han at spørge om jeg ville fortælle ham om sin dag mere, og fortælle ham hvorfor jeg var ked af det når jeg var, og se hinanden på webcam og bare sidde og grine af hinanden der vinker og sådan.. (
Vi har aldrig cammet frækt, sådan er han ikke. ) Og så bad jeg ham stoppe med at snakke om det, men hvis der var noget kunne han kontakte mig over chatten eller over min profil.. Så blokkerede jeg ham fra chatten.. Så loggede han af, og obrettede en debat i moderator forummet, at han stoppede som moderator, og han ville tage en pause fra chatten, og der ville nok gå noget tid før han kom tilbage..
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Hilsen danskeren.

Svar:
Hej
Det lyder til at i har haft en rigtig dejlig tid med at chatte og snakke på nettet. Jeg kan forstå at i er blevet rigtig glade for hinanden, og det er en dejlig følelse. Men der er meget langt over til ham, og det kan blive svært nogensinde at få et rigtigt forhold. Jeg kan også høre at du er meget realistisk og fornuftig omkring dette.
Du skriver, at i efter lang tid er blevet uvenner, og at det måske har noget at gøre med at du har humørsvingninger. Det kan være svært at få snakket ordenligt ud om et skænderi når man kommunikerer ved at chatte, fordi man ikke rigtig snakker sammen. Hvis du vil blive gode venner igen, foreslår jeg dig at i snakker sammen rigtigt på skype eller lign. Men først må du gøre op med dig selv hvad du vil. Om du vil tilbage til at have et forhold med ham som før, eller om du vil glemme ham og komme videre. Som sagt bliver det svært for jer at se hinanden, i hvert fald i den nærmeste fremtid. Og nogen gange er folk anderledes i virkeligheden end når man snakker med dem på nettet. Det kunne være det kunne gøre dig mere glad, hvis du mødte en fyr herhjemme du kunne forelske dig i. En som du har mulighed for også at være sammen med.
Hvis du vil have jeres forhold tilbage, må du skrive til ham hvad du føler, og se om du kan komme til at snakke med ham. Hvis du vil prøve at glemme ham, er det bedste for dig måske ikke at snakke så meget med ham mere. Det er svært at være åben for andre fyre, hvis du holder fast i dine følelser for amerikaneren.
Jeg håber du finder ud af hvad der er bedst for dig.
Venlig hilsen Denise