Overvægtig..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.. Jeg er ret overvægtig. Jeg kan bare ikke tabe mig, når jeg løber f.eks. så får jeg skader og der er bare intet motion jeg syntes er sjovt, og så kan jeg ikke blive ved. Jeg er 13, 165cm & vejer 73kg ca. svingende mellem 72-næsten 74kg. Hjælp mig.

Svar:
Hej Pige
Overvægt er noget mange unge har problemer med og det kan være svært at finde lysten og motivationen til at tabe sig. Selvom det er godt for ens helbred, kan det være rigtig svært at få kroppen med.
Du skriver du ikke syntes noget motion er sjovt, men jeg tror faktisk godt du kan finde noget motion du syntens er sjovt. Fordi der er nemlig rigtig meget forskelligt og det handler meget om at finde det du synes er skægt. For eksempel er der kommet rigtig mange dansehold i de forskellige fitness centre og forskellige slags kamp sport, så som thai bo hvor man laver en lille serie fremfor at bokse på en boksepude. Der er også zumba som er en slags dans, hvor man skal bevæge kroppen til nogle bestemte rytmer.
Eller måske skal det være noget med en bold og holdsport?
Det vigtigeste er at prøve nogle forskellige ting og se hvad der virker godt for dig og din krop så du ikke kommer til skade som du skriver du har oplevet før. Jeg syntes du skulle prøve at snakke med din mor, moster, søster, kusine eller veninder og prøve at finde nogle hold hvor i sammen kunne prøve nogle af de her ting sammen og gøre det til en sjov aktivitet. Det kan godt være lidt svært i starten, men jeg tror du vil finde ud af det er ret sjovt og før du ved af det, er du faktisk igang med at tabe dig.
Ønsker dig alt held og lykke med det :-)
mvh. Malene