Overvægtig eller ej?

brevkassespørgsmål

Overvægtig eller ej?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej Cb.

Jeg føler mig ikke glad, når jeg ser på mig selv. Mine veninder har en dejlig slank krop, dejlige bryster og en hel vild god røv. Når jeg kigger på mig, ser jeg det modsatte. Af og til siger nogle af mine veninder at jeg har en dejlig krop, men det er ikke rigtigt. Jeg har store lår synes jeg, drengene siger nogle gange at jeg har en god røv, men jeg ved ikke om det er sandt. Jeg vil så gerne være som de andre, for jeg føler ikke at jeg er glad for.

Jeg er 13 år, vejer 53 og har en højde på ca 1 65 tror jeg.. Er jeg så overvægtig, eller?

Tak på forhånd ;))

Svar:

Hej Anonym

Lad os starte med den lette del. Nemlig at slå fast om du er overvægtig eller ej.
Ud fra de tal du oplyser er du fuldstændig lige som du skal være. Det vil sige at du er normalvægtig...så NEJ, du er ikke overvægtig.

Selv om man ikke er overvægtig kan man selvfølgelig godt være ked af sin krop. Du skal vide at det faktisk er meget normalt at man i teenageårene kan være rigtig ked af sin krop. Det er også helt almindeligt at man altid synes at de andre er meget pænere og perfekte.
Men det handler slet ikke om hvordan du faktisk ser ud, men mere om hvordan du føler omkring dig selv. Og når man bliver teenager og begynder at udvikle mere kvindelige former er det meget naturligt at man kan synes at noget er for stort eller noget andet er for småt.

Nogle gange kan det hjælpe at lytte lidt til hvad andre siger til én og så prøve at tro på det. Jeg tror de fleste mennesker er rigtig "gode" til at være meget kritiske overfor sig selv og glemme at lytte til hvad det er andre fortæller.
Prøv at lytte til dine veinder når de siger at du har en dejlig krop, og til drengene der synes du har en god røv. Det er det de ser når de kigger på dig...en dejlig krop, en god røv og sikkert også en skøn veninde.

Jeg tror også at de fleste mennesker er gode til at se hvor skønne og perfekte andre mennesker er. Men i virkeligheden er der ingen der er perfekte...det er ofte bare smukkere at se det smukke i andre end i sig selv.
Prøv og tænk på at dem du synes er perfekte garanteret også tænker ligesom dig. De har også ting ved deres kroppe som de synes er mærkelige. Og nogle af dem synes måske også at du er perfekt?

Jeg fandt lige den her video som jeg synes fortæller ret godt om det her med at vi ser os selv på en anden måde end andre gør. Den er lidt lang 6 minutter og på engelsk men jeg håber du alligevel sagtens kan fange idéen.
En kunstner har tegnet to portrætbilleder af en masse kvinder. Det første billede har han tegnet ud fra den beskrivelse som kvinden selv giver af sig selv. Og det andet billede tegner han ud fra hvad andre ser når de kigger på den samme kvinde. Der er en helt utrolig forskel på portrætterne, og det fortæller meget godt noget om hvor stor forskel der er på hvordan vi ser os selv og hvordan andre ser os.
Du kan se den lille videoen her

Så til sidst...du er ikke overvægtig. Du er lige som du skal være. Prøv at se om du kan øve dig i at lytte til dine veninder og til drengene når de siger at du faktisk er "helt perfekt" i deres øjne.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål