Overskæg
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
Jeg er en dreng på 13. Jeg har fået ret meget overskæg og vil gerne af med det. Jeg er bare bekymret for det vil vokse længere ud på meget kort tid. Jeg er også i tvivl om, hvordan jeg skal barbere det, altså med skraber eller maskine?

Svar:
Hej Anonym
I din alder er det helt naturligt at skægget så småt begynder at vokse. Det er meget forskelligt hvor meget skæg man får. Nogle får kraftigt skæg i en meget tidlig alder og andre udvikler faktisk aldrig rigtig skæg...heller ikke som voksne.
Men du er altså ikke særlig vild med dit skæg, og så må du i gang med barberingen:)
Du skriver at du er bekymret for om det vil vokse længere ud på kort tid. Jeg er lidt i tvivl om du mener hvis du ikke gør noget eller om du mener om det vil begynde at vokse hurtigere hvis du begynder at barbere dig, så jeg svarer lige på begge.
Det er meget svært at sige hvordan din skægvækst vil udvikle sig hvis du lader dit overskæg være. Måske kommer der ikke til at ske meget mere de næste to-tre år, men det kan også være at du er en af dem der hurtigt for skæg på hagen og kinderne. Men det er i hvert fald sikkert at hvis du ikke fjerner det vil det lige så stille blive ved med at vokse.
Hvis du begynder at barbere dig vil dit skæg ikke vokse hurtigere. Men det vil med tiden blive kraftigere. Jeg forestiller mig at dit overskæg lige nu er ret blødt, men det vil med tiden ændre sig til at blive kraftigere. Der er ikke så meget du kan gøre ved det andet end at barbere det af så længe du ikke ønsker det skal være der.
Der er både mulighed for at bruge en skraber og en barbermaskine. Jeg ved ikke om der er en af de to du helst vil prøve?
Mange starter nok med at bruge en skraber. Ikke fordi det nødvendigvis er bedre, men man kan sige at det er lidt billigere at komme igang med skraber da en god barbermaskine koster fra 5-600 kr og helt op til flere tusind kroner.
Hvis du kaster dig ud i at afprøve skraber har jeg fundet en god og kort artikel der rigtig fint beskriver hvad det er du skal være opmærksom på og hvordan du skal gå frem. Det er en artikel fra Euroman og du kan se den her
Du skal vide at du er fuldstændig normal. Skæg er bare en naturlig del af drenges udvikling.
Held og lykke med det
Niels-Christian