Overgang

brevkassespørgsmål

Overgang

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej jeg er en dreng på 12 år og jeg tror min stemme er ved at gå i over gang fordi har Idag blev min stemme dybber og jeg fik avide af en af mine venner at er din stemme ikke ved at blive dybber jeg har ikke selv sådan lagt merke til det først der jeg kom jeg kunnne jeg høre det hvordan ved jeg at min stemme er ved at gå i overgang hjælp mig ?

Svar:

Hej med dig

Det lyder til at du er godt på vej mod at blive teenager. Når stemmen går i overgang, er det nemlig tegn på at kroppen er ved at forandre sig fra en drengekrop til en mandekrop, med flere maskuline træk og dermed også en dybere stemme. De fleste drenges stemme går i overgang i din alder eller ihvertfald mellem 12-15 år og det kan høres på stemmen. Den bliver måske lidt hæs, det kan være svært at styre det man siger og den kan lige pludselig blive høj. Det varer lidt tid, hvor stemmebåndet udvider sig og bliver større og lige så stille får du en dybere stemme.

Venlig hilsen Marianne