Overbeskyttende mor?
brevkassespørgsmål af
Den 18 årige
18 år
Hej,
Jeg er 18 år gammel og bor stadig hjemme. Har en rigtig god veninde som bor i Kolding og hende ville jeg rigtig gerne hen og besøge i oktober måned.
Mit problem er så bare at min mor er så overbeskyttende og ikke vil sige ja. Det er så irriterende når jeg er 18 år gammel og er gammel nok til at passe på mig selv.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå du er frustreret over at din mor ikke giver dig lov til at besøge din veninde nu du er blevet 18, da det er et tidspunkt i livet hvor mange begynder at flytte hjemmefra, selv må bestemme flere ting og blive mere selvstændige. Det er bestemt ikke nemt ikke at føle nogen frihed og det kan særligt være svært i din alder, hvor flere og flere begynder at få lov til flere ting og selv bestemme over flere dele af livet. Det kan godt være en svær overgang for både unge og forældre. Derfor kan det godt tage lidt tid før man finder en god balance. Men det kan godt lade sig gøre og jeg er sikker på at du og din mor også kan finde en mellemvej hvor I begge synes det er i orden. Jeg håber du kan bruge mine råd og ideer!
Du skriver ikke så meget i dit brev om hvordan dit forhold til din mor ellers er og derfor ved jeg heller ikke meget om, om din mor for eksempel har grunde til at være bekymret for at lade dig tage af sted eller hvordan jeres kommunikation er sammen. Når det er sagt, så kan jeg som sagt sagtens forstå du synes du burde få lov grundet din alder og jeg tænker det er vigtigt at du finder ud af hvorfor din mor siger som hun gør, så I kan blive enige om hvordan I kan få det til at fungere så I begge synes det er i orden og retfærdigt. Jeg ved som sagt ikke om det er noget du ved allerede, men hvis ikke du gør, så synes jeg du skal prøve på en god måde at spørge hende hvorfor hun er utryg ved at lade dig tage af sted. Det kan jo være det er en angst i din mor, som kommer til at gå ud over dig eller en helt tredje grund, som måske kan forklare hvorfor hun siger som hun gør. Det kan i hvert fald være nemmere at forstå hvorfor folk siger som de gør, hvis man finder årsagen til det. Det kan også gøre det nemmere for jer at snakke sammen om det og sammen finde en løsning, som I begge kan være trygge ved.
Nogle gange kan det være den bedste løsning at finde på et kompromis, som begge parter kan være glade for og trygge ved. Måske kunne din veninde komme til dig i stedet eller måske kunne dig og din mor lave nogle aftaler om hvordan din tur skal være, så du kan få lejlighed til at vise din mor at du er til at stole på eller som gør at din mor kan være rolig mens du er af sted. Det kunne foreksempel være aftaler om at du hver aften og morgen sender hende en sms om at du har det godt  eller aftaler om hvornår du kommer hjem og med hvilket tog og så videre. Det kan være selv små ting, som kan gøre det nemmere for din mor at give dig lov. Så kan det også være din mor får lettere ved at lade dig tage af sted en anden gang?
Du kan evt. prøve at komme med nogle forslag til hvordan du tror det kan blive nemmere for din mor at give dig lov, så hun kan høre at det er noget du rigtig gerne vil og noget du har tænkt på. Samtidig kan hun så også mærke at du prøver at finde et godt kompromis. Det kan hjælpe ikke at virke for stædig, da det godt kan gøre at din mor også bliver stædig. Måske det kunne være en ide?
Når man har det svært eller er frustreret over noget i sit liv, så kan man godt have brug for at snakke med nogle om det og få det ud af systemet. Måske er det noget du kan genkende? Hvis du kunne have brug for det er du velkommen til at skrive ind til vores 1-1chat og snakke med vores dygtige rådgivere om dine tanker og følelser. Det kan være rart at snakke med en som ikke kender hverken dig eller din mor. Hvis det er noget du har lyst til finder du chatten her. Du kan også vælge at snakke med en veninde eller kammerat om det. Nogle gange kan det være rart at snakke med en jævnaldrende som måske selv har stået i en lignende situation eller kan genkende følelsen af at ens forældre ikke giver lov. Det kan være de har et godt råd du kan bruge eller du kan få et helt nyt perspektiv på problemet.
Jeg håber du og din mor finder en god løsning på dit problem!
De bedste hilsner,
Astrid