Outsider?.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.. Jeg føler mig lidt som en outsider i forhold til dem fra min klasse ang fester druk osv. Nogle fra min klasse går til fest og drikker sig fulde hver weekend. Jeg har været fuld et par gange osv, Men efter jeg er blevet 15 gider jeg bare ikke.. Hver gang nogle spørger om jeg vil med til fest siger jeg altid nej, For jeg gider virkelig ikke feste og drikke mig fuld. Det hyggeligt nok at få en øl eller noget når man sidder og hygger sig men det ikke sådan jeg gider at drikke mig fuld, Træner også 4 gange om ugen så tager også hensyn til min form.. Men jeg føler mig som en outsider pga jeg slet ikke fester eller har lyst hvor de andre gør det hver weekend?. Hva skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart at føle sig som en outsider og at det kan være svært lige nu, fordi dine kammerater gerne vil feste og drikke sig fulde i weekenden. Jeg vil gerne fortælle dig at du ikke er den eneste teenager, der har det på den måde, og at der ikke er noget galt i at du ikke har lyst til at feste hver weekend. Jeg synes det er stærkt af dig, at du ikke lader dine kammerater presse dig til at være fuld, når du i bund og grund ikke har lyst til det.
Jeg tror at mange i din alder tænker at skal man til fest, skal man være fuld, men sådan behøver det nødvendigvis ikke at være. Du skriver selv, at du synes det er hyggeligt nok at få at få en enkelt øl, når man sidder og hygger. Derfor tænker jeg at du kunne overveje, om du af og til skulle tage med til fest og hygge over en øl (eller en sodavand).
Der er bestemt ikke noget galt i drikke sodavand eller lignende til fester, selvom de andre drikker øl, - man kan sagtens have det sjovt uden at være fuld. Og hvis dine kammerater presser på for at du skal drikke, er det fair nok at sige, at det har du ikke lyst til. Hvis de ikke forstår det, synes jeg egentlig det er okay, at du stikker dem en lille hvid løgn om at du skal tidligt op eller lignende, så det dur ikke at du får tømmemænd. Jeg siger ikke at du skal tage med til en hel masse fester, som du ikke har lyst til at deltage i, men blot at du kan overveje det engang imellem.
Når det så er sagt, så har jeg også nogle idéer til, hvad du og dine kammerater ellers kunne lave i weekenden. Jeg synes du skal spørge om der er nogen, som har lyst til at tage med i biffen. Så kan man altid mødes inden og spise sammen. En anden mulighed kunne være at tage ud at bowle, eller I kunne holde en spille - eller filmaften. Jeg er sikker på at du selv kan finde på flere muligheder, -ellers kan det være at dine venner har nogle idéer til en lørdag aften uden druk.
Pøj pøj med det.
Venlig hilsen
Nina