Opskrabning
brevkassespørgsmål af
Mads
16 år
Hej. Hvordan "sætter man folk på plads" (dvs. får dem til at indse deres fejl), når folk f.eks. på grund af deres subjektive opfattelse, ide, tankegang eller overbevisningm, eller fordi det der bliver skrevet afviger meget fra det kendte eller en/flere/den (alment) etablerede subjektive opfattelse mere eller mindre instinktivt begynder at skrabbe op, nedgøre på en måde, hvorpå de kan få andre til instinktivt at kigge væk fra det jeg skriver eller gøre det selvsamme, o.lign.?
Og hvordan får man folk til at indse, at det man sidder og skriver er fuldt ud videnskabeligt (rent kvalitetsmæssigt) og/eller er "objektiv"-informativ sandhed?
I øvrigt, hvorfor kan man ikke vælge ja ud for "Køn"? ;)

Svar:
Hej med dig
Jeg tror de fleste kender til frustrationen over ikke at kunne overbevise andre, eller få andre til at forstå noget bestemt.
Jeg tænker at det bedste svar er at...det kan du ikke. Du kan ikke bestemme eller kontrollere hvad andre mennesker tænker og siger. Derfor kan du kun fremføre dine argumenter og fakta, så godt du kan og så er det op til andre hvad de vil tænke om det.
Det er også derfor at idéen om at "vinde" en diskussion ikke rigtig giver mening. Det handler om at udveksle holdninger, viden og erfaringer og så er det efterfølgende op til folk selv at vurdere hvad de vil mene, tænke og føle efterfølgende.
Det er min tanke, og holdning...så er det jo helt op til dig om du er enig :)
Mange hilsner
Niels-Christian