Ondt når man barbere sig
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Når jeg barber mig ved kussen, får jeg efter barbering små røde pletter og irriteret hud. Det er virkelig ubehageligt og jeg vil derfor gøre noget ved det. Er der en creme eller noget man kan købe? Eller hvad kan jeg gøre? Jeg vil jo godt 'holde det rent' dernede. Men helst uden at det skal gøre ondt og se grimt ud. Håber at I kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du gerne vil have gjort noget ved det, når det føles ubehageligt efter du har barberet dig. Du kan desværre ikke undgå røde pletter ved en speciel creme eller noget, men jeg vil gerne give dig nogle andre råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Grunden til at du får røde knopper kan være fordi du har barberet til imod hårene og så reagerer din hud, fordi den ikke er vandt til det. Det er helt normalt at man får røde pletter, når man intimbarberer sig.
Du kan ikke helt undgå at der kommer lidt irritation, men du kan undgå noget af det.
Som det første synes jeg du skal anskaffe dig noget baberskum/gel. Dernæst, så barber dig som det sidste inden du forlader badet, så er porrerne i huden mest åbne, og det skaber mindst irritation. Når du så barberer dig, så sørg for at skrabe mest med hårene og til sidst kun lidt mod hårene.
Jeg håber det vil kunne lindre din irriterede hud, når du prøver noget af det her.
Venlig hilsen Sine