Omkring Piercing.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus, jeg er en dreng på 14 (15 i oktober) som VIRKELIGT gerne vil have snakebites (2 piercinger på undermunden). Min mor har sagt at der er ingen tale om at jeg må det, men at jeg kan få mine øret pierced i det øverste sted. Det synes jeg er kedeligt, jeg vil hellere have snakebites. Er det rigtigt man først skal være 18, før man må få det uden forældrenes tilladelse? Jeg har læst på en anden side at man kan få de normale piercinger som 15 årig, og de intime som 18'årig, men er det rigtigt? Jeg vil meget gerne vide det her hurtigst som muligt, da jeg er meget desperat efter at få de her piercinger. Hilsen mig :). PS: jeg skrev ind til denne brevkasse da den omkring sundhed var lukket pga sommerferie.

Svar:
Hej med dig
I princippet er der ingen lovgivning i Danmark om hvornår du må få piercinger, men de fleste klinikker har lavet deres egne aldersgrænser for at sikre sig at folk har tænkt over sin beslutning.
Du kan lige læse lidt mere om det her: http://www.cyberhus.dk/node/2755
Men selvom der ingen lovgivning er, så er det stadig dine forældre der har ansvaret for dig, og derfor er det en rigtig god idé at du tager beslutningen sammen med dem og at du ikke bare gør hvad der passer dig. Måske kan I finde et andet kompromis, at du måske gerne må få det, hvis du stadig gerne vil have det om et år, så I er sikre på at du ikke fortryder det.
Håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen
Heidi