om menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg starter lige af med at sige at jeg har en ven som jeg har mødt online (på computeren) cirka 5 år siden nu, og de sidste 3 måneder har jeg opdaget at vi har haft menstruation på samme tid. Jeg har læst om, at to pigers menstruationer kan på en måde synkronisere, fordi kroppen udgiver en eller anden ting, men kan det ske selv om man ikke har mødt hinanden? Vi taler på Skype hver dag, spiller sammen hver dag, hun er min bedste ven, og hendes menstruationer er på 3 dage mens mine plejede at være på cirka 7 dage. Så jeg undrer mig om man på en eller anden måde kan få de samme signaler til kroppen selv om vi har ikke været sammen før? Tak, knus cille (;

Svar:
Hej Cille
Hvor er det dejligt, at høre om dit venskab over nettet. Det lyder til I har det godt sammen og kan snakke om lidt af hvert. Det er et rigtig godt spørgsmål du har og jeg kan godt forstå du undrer dig. Jeg tror, der er rigtig mange piger, som tænker de samme tanker som dig. Jeg vil prøve på bedste vis at svare på dit spørgsmål.
Der findes en kemisk forklaring på, hvordan kvinders menstruation kan synkronisere. Menstruation påvirkes primært af duft og når kvinder menstruerer udskilles et signalstof i form af duftstoffer, som kaldes feromoner. Feromoner påvirker hinanden og opstår både under og efter menstruationen og gennem dem, kan kvinder, der opholder sig meget sammen, synkronisere deres menstruation. Der er ingen forskning, der peger på, hvem der påvirker hvem mest og hvor mange, der kan synkronisere samtidig.Jeg har søgt rundt omkring på nettet og da det er duftstoffer, der er den primære årsag, vil jeg vove at påstå, at du og din veninde ikke kan påvirke hinanden over nettet og over Skype.
Når du oplever, at din menstruation forandrer sig, kan det skyldes forskellige andre ting. Især når man som teenager får sin menstruation for første gang og samtidig oplever mange forskellige forandringer med sin krop, kan man også i menstruationen opleve forandringer. Ens menstruation kan ændres både i forhold til længde af perioden og hvornår perioden ligger fra gang til gang. Ændringer i menstruationen sker ofte i begyndelsen, når man starter med at få menstruation. De første par år kan det svinge meget og ændre sig fra periode til periode. Der kan være stor variation i ens menstruation. Det kan blandt andet skyldes stress i hverdagen eller hvis du f.eks. tager regelmæssig medicin.
Måske er det en ændring i din menstruation, der får det til at ligge anderledes end det, du er vant til. At det så lige ligger samtidig med din veninde, tror jeg her, er en tilfældighed. Men jeg kan godt forstå, at du undrer dig, når I snakker så meget sammen og "ser" hinanden hver dag. Men da duftsignaler ikke kan påvirke hinanden gennem nettet, tror jeg ikke I kan påvirke hinandens menstruation.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mvh.
Marie