Nærgående lærer
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg er lige startet på HF, og er egentlig godt tilfreds med de fleste lærere, men der er en enkelt lærer som jeg ikke bryder mig om. Han går meget tæt på, rører ved os (er meget, meget nærgående), og kigger tit på pigernes bryster.
Vi er så nogle piger, som selvfølgelig ikke bryder sig om det her, men vi ved ikke rigtig hvad vi skal gøre.
Der er blevet klaget over ham sidste år, men som vi fik at vide, var der ikke gjort noget ved det.
Så mit/vores spørgsmål er: hvad kan vi gøre for at stoppe ham?
Det er svært at koncentrere sig når han går så tæt på + så er det jo bare virkelig ubehageligt.
På forhånd, tak

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå at den her lærer går dig og dine klassekammerater på. Det må virkelig være ubehageligt ikke at føle sig tryg i nærheden af sin lærer.
Jeg synes du og de af dine klassekammerater der har det på samme måde skal sige det til jeres lærer, og til skolens ledelse.  Jeg ved godt det ikke er helt vildt let, men nogle gange er det mest effiktive ikke altid det letteste.
Jeg tænker at I sagtens kunne skrive et brev, som I både kan aflevere til jeres lærer og skolens ledelse. Et brev hvor I fortæller hvordan I oplever det her. At I synes han går alt for tæt på jer, og føler at han kigger på jeres bryster. Fortæl at det betyder at I faktisk er utrygge I hans timer og at I har brug for at noget ændrer sig.
Det er selvfølgelig også en snak I kunne tage direkte med jeres og ledelsen. Fordelen ved et brev er at I med brevet kan sikre jer at I får sagt de præcis samme ting til både jeres lærer og skolens ledelse.
Når jeg foreslår at I kontakter både jeres lærer og skolens ledelse er det fordi jeg synes det er vigtigt at skolens ledelse bliver en del af det her. Særligt hvis I ved at der tidligere har været klaget over jeres lærer omkring de her ting.
Samtidig tænker jeg også at det er rimeligt at være åben overfor jeres lærer om at I har "meldt" det her til skolens ledelse.
Jeg håber I får tingene frem i lyset og at der kommer en god løsning
Mange hilsner
Niels-Christian