Nye mennesker?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus!
Har skrevet et par gange herind om nogle dårlige perioder jeg har haft, og der har i givet virkelig gode råd :) Så har valgt at skrive herind igen. Denne gang, er det heldigvis ikke en dårlig ting jeg vil skrive om. Men det er også helt okay hvis i ikke kender svaret på mit spørgsmål :)
Sagen er, at jeg godt kunne tænke mig at møde nogle nye mennesker og få nogle flere venner. Problemet er dog, at jeg er en meget indelukket person og nye mennesker ender altid ud i at tro, at jeg er bare er mærkelig. Men arbejder på at blive mere udadvendt! :)
Så er spørgsmålet bare hvordan jeg kan møde nogle nye mennesker? Jeg har ikke rigtig selv nogle ideer, så ville høre om i havde? Jeg er så mega træt af at se en næsten tom kontakt-liste. De eneste personer jeg har kontakt med, er dem fra min klasse og familie. Jeg kender faktisk ikke særlig mange personer ude for skolen.
Har overvejet om der måske findes et slags website eller noget hvor man kan få nye venner, men ved ikke engang om sådan noget findes.
Har i nogle ideer?
- M

Svar:
Kære M.
Det er dejligt at høre, at du har kunne bruge nogle af de råd, du har fået herfra, og at det begynder at gå bedre med dig. Det er altid rart at høre! :-) Det er også dejligt for dig, at du er ved at være klar til at komme ud og møde nogle nye mennesker. Men jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, at det er helt let at finde ud af, hvordan du kan komme i kontakt med nogen.
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for, at du prøver at være mere udadvendt. Det kan være rigtig svært at skulle lave nye vaner og udfordre sig selv på den måde. Men i sidste ende er det nok meget godt for dig, for vejen til nye venner er netop ved at være åben og imødekommende. Så det er super godt, at du er opmærksom på det. Og det lyder også til, at du er ret motiveret for at møde nye mennesker, og det kan godt gøre ændringerne lidt nemmere.
Jeg tænker, at der er forskellige ting, som du kan prøve at gøre for at møde nye mennesker. Det første jeg vil foreslå dig er at starte til en fritidsaktivitet som fx en holdsport. Det kan være, at der er noget, du altid har tænkt, at det kunne være sjovt at prøve, så måske er det det rette tidspunkt nu. Det kunne fx være håndbold, gymnastik, dans eller noget andet. Hvis du ikke er så meget til sport, så kan det også være andre aktiviteter såsom spejder eller noget indendørs som sang og musik eller teater. Så måske du skal gå i tænkeboks, og prøve at tænke over, om det kunne være en mulighed for dig. Selvom det godt kan virke lidt grænseoverskridende at skulle starte til noget nyt, hvor man ikke kender nogen, så er fritidsaktiviteter som dem jeg lige nævnte et oplagt sted at møde nye mennesker. Det kan også være, at du kan overveje, om du kan starte i klub. De fleste byer har klubber, man kan gå i, hvor man kan lave forskellige ting, men hvor formålet er at møde nye venner. Måske du kan undersøge, om det er i din by? Ellers har Ungdommens Røde Kors også ungdomsklubber. Du kan prøve at se mere her
Hvis du føler, at det er for et stort spring, at skulle starte til noget fritidsaktivitet, så kan det også være fint at prøve at snakke med nogen over nettet, som du selv skriver. På girltalk.dk kan du skrive med andre piger og skrive kommentarer til andres indlæg. Siden er desværre ikke et sted, som er lavet for, at man kan mødes med nogen fysisk. Men det kan være en start, hvor du måske også kan øve dig i, hvad man kan spørge hinanden om, hvis det er noget, som du har lidt svært med. Noget andet du kan prøve, er at få hjælp af en voksen. Måske du kender Headspace, men hvis ikke, så er det et gratis rådgivningstilbud, hvor du kan få hjælp og støtte til lige det, du har brug for. Du kan møde op og tale med en rådgiver fx om, hvordan du kan møde nye mennesker, og få støtte til at blive mere udadvendt. Det kan nemlig være rart at "øve" sig på nogen, og som kan give nogle gode råd.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag, og at du møder nogle nye mennesker. Jeg synes i hvert fald, at du er rigtig sej, fordi du har mod på at kaste dig ud i det, og prøve at blive mere udadvendt. Husk også, at det kan være godt at prøve at overskride nogle grænser, men samtidig også være opmærksom på, hvornår det bliver for meget. At være genert eller indelukket kan tage nogle år at bryde ud af, og hvor man er helt tilpas med at være åben. Nogen bliver aldrig fuldstændig udadvendte og åbne, og det er også helt i orden, for det kan være svært at ændre sig selv så meget. Men jeg synes, at det er godt, at du prøver at blive mere åben, for jeg tror at det er den bedste vej til at møde nye mennesker og få venner :-)
Mange hilsner
Pernille