Ny skolestart

brevkassespørgsmål

Ny skolestart

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 9 måneder siden

Hej Cyberhus.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg syntes det er en fed hjemmeside og så håber jeg i forstår mit spørgsmål da det måske godt kan være lidt forvirrende.

Nu til mit spørgsmål. Fra 0-6 klasse har jeg gået på en lille skole som kun har op til sjette klassetrin. Skolen havde været lukningstruet i noget tid så i tredje klasse vælger et par stykker af pigerne fra min klasse at skifte skole. Blandt andre min bedste veninde. Efter de var flyttet var vi kun 4 piger tilbage i klassen. Det var lidt hårdt men jeg fandt mig dog en anden at snakke med rimelig hurtigt. Så sker der så bare det at vores klasselærer rejser fra os. Jeg var virkelig glad for ham og syntes han var verdens bedste lærer. Jeg tudbrølede sidste skoledag og faktisk græd jeg også lidt over det i den første uge af ferien. Vi fik en ny ret god lærer men ingen kunne erstatte den første syntes jeg. Da vi så starter i skole i 5 klasse er vi blevet lagt sammen med en anden skole. Der blev vores klasselærer skiftet ud endnu engang og jeg skulle hen og finde nogle nye venner. Den nye klasselærer holdt i 2 måneder og så flyttede hun til en privatskole. Jeg var så træt af det men i det mindste havde jeg fundet mig en ny rigtig god veninde og mange nye drengevenner. Vi havde vikar på i en måned og så fik vi endnu engang ny klasselærer. Siden da har der ikke været noget. 6. klasse var det bedste skoleår på den skole syntes jeg. Vores klasse fungerede så godt og vi havde mange gode turer til forskellige steder. Desværre bliver den gode klasse skilt totalt ad nu da vi skal starte i syvende. Vi er blevet spredt på 3 forskelige skoler. Mange skal på den skole som jeg har valgt. Jeg skal i klasse med stort set næsten alle af mine bedste drengevenner. Men min bedste veninde skal på en anden skole og der er kun en pige fra min gamle klasse der skal gå i samme klasse som mig. Vi har det godt sammen men hun går bare rigtig meget rundt med de ældre elever på skolen.( Hun kender skolen ret godt, selvom vi ikke er startet endnu.) Så jeg føler mig enlig rimelig alene. Min bedste veninde og jeg havde aftalt at holde kontakten men sidste uge inden ferien var hun meget afvisende og vi har slet ikke haft kontakt. min veninde der gik ud i tredje klasse har jeg for øvrigt stadig kontakt med og vi har det virkelig godt sammen. Hun går jo bare på en anden skole. Som sagt så føler jeg mig meget alene. Føler ikke at jeg kan gå til nogle af mine drengevenner om det. Jeg er rigtig nervøs for 1 skoledag på den nye skole, og samtidig føler jeg svigtet af min veninde og så orker jeg bare heller ikke at skulle starte op igen med ny klasse, ny klasselærer ( igen..) og skulle hen og finde nye veninder. Jeg tror ikke at jeg jeg har noget decideret spørgsmål, tror nærmere at jeg har brug for nogle gode råd der kan hjælpe mig med at starte op et nyt sted. Håber i kan hjælpe mig.:)

Kh. Den der er træt af det hele.

Svar:

Kære du

Jeg kan godt forstå at det har været lidt svært at være dig de sidste par år, når du har rykket så meget rundt mellem skoler og har haft forskellige lærere. Skolen betyder meget for langt de fleste unge, fordi det er her man bruger rigtig mange timer om dagen. Det er her man lærer og det er her man har de fleste af ens venner. Når skolen bliver lidt utryg og man hele tiden skifter lærere og elever stopper, så er det naturligt at man bliver usikker.

Jeg synes dog at du har klaret det rigtig godt, da du har haft mod på at starte forfra med både lærere og nye klassekammerater. Det kræver meget at starte forfra, fordi man skal vise hvem man er og man bruger meget energi de første uger. Når du starter på den nye skole synes jeg, at du skal huske på hvor godt det er gået alle de andre gange du har startet forfra. Det er naturligt at du lige nu tænker at du næsten ikke orker at skulle igennem det hele en gang til, men det har du måske også tænkt de andre gange og alligevel er det gået rigtig godt. Nogle gange kan tankerne om at skulle starte forfra være mere udfordrende end hvordan det bliver i virkeligheden. Jeg tænker også at den nye skole kommer til at gøre rigtig meget ud af at få jer til at lære hinanden at kende i den første stykke tid. De ved nemlig at det er svært at starte forfra i din alder og at de fleste af jer har de her følelser med at skulle starte på skolen.

Når du har din første skoledag (måske var det i går?) så synes jeg at du skal holde dig lidt til dine drengevenner, men også være åbne over for de andre i klassen. Det kan være at du kan tænke over hvad du har gjort de andre gange, har du sat dig ved siden af en ny pige og på den måde begyndt at snakke med hende, har du holdt pause med forskellige eller inviteret folk hjem til dig? Prøv at gøre nogle af de samme ting og vær åben for de sociale ting der sker i klassen. Det kan godt være at du ikke finder din bedsteveninde første dag eller uge, men måske efter nogle måneder hvor du har snakket med forskellige piger. Det kan også være at du kommer til at snakke med en i din paralelklasse som virker sød eller at du bruger din fritid med dine gamle veninder, som går på andre skoler.

Hvis du synes at det bliver ved med at være lidt svært så synes jeg at du skal snakke med dine forældre og din lærer om det. De kan nemlig både hjælpe og støtte dig når det er for svært og du har brug for gode råd eller et knus. Du er også meget velkommen i både vores 1-1 og gruppechat her på Cyberhus. Her kan du fortælle lidt om de tanker du har i forhold til at skulle starte i skolen og hvordan det går og på den måde få luftet dine tanker lidt. Nogle gange kan det hjælpe til at få energi til at komme i skole næste dag.

Jeg håber du får det skønt på den nye skole og at du hurtigt kan glemme dine bekymringer og bare glæde dig til hver skoledag.

Al mulig held og lykke,

venlig hilsen Marianne