Ny skole
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er lige flyttet fra min gamle skole, da den kun gik til sjette. Klassen blev splittet op, og kun få af os kom ind på privatskolen, og jeg var en af de "heldige".
min mor og far ser rigtig meget op til skolen og er super glade, fordi jeg kom ind. Jeg synes også det var ret godt, indtil første skoledag Og efter... Jeg føler mig rigtig utilpas, når jeg sidder i klassen. Jeg kan ikke lide lærerne, og heller ikke eleverne. Jeg plejede ellers at være rigtig glad for min gamle skole...
jeg kan ikke snakke med mine forældre om det, for de er rigtig glad for skolen og lærerne osv.
Jeg prøvede for lidt siden at sige til min mor, at jeg følte mig utilpas. Hun sagde ikke noget, stirrede bare på mig. efter lidt tid sagde hun så: "du vil måske hellere på den anden skole?"
den anden skole skulle efter mine veninders mening være en med mobning, massere af rygning og bitches.
hvad skal jeg gøre for at føle mig tilpas??

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om, det har været en hård omgang for dig at skifte skole. Det er aldrig nemt at skifte fra noget, man var glad for, fordi man ofte skifter med en forventning om, at det nye skal leve op til det gamle - og gerne gøre det helt fra start. Jeg kan godt forstå, du er ked af det og forvirret over, hvad du nu skal gøre, og derfor synes jeg, det er rigtig fint, at du skriver ind til os.
Jeg synes, det er sejt, at du har prøvet at snakke med dine forældre om det, selvom de har en helt anden opfattelse af skolen, end du selv har. Det er altid godt at fortælle sine forældre eller nogle andre voksne, hvis man føler sig utilpas ved noget i tilværelsen. Det kan både være skolen, vennerne, fritiden eller familien. Det er ærgerligt, at du ikke følte, din mor var god at snakke med omkring det, men jeg tænker, det kan være, du har fanget hende i et uheldigt øjeblik, hvor hun måske har haft travlt, været på vej videre eller haft en hård dag på arbejdet? At din mor og far er super glade, fordi du kom ind på netop denne skole, fortæller nemlig mig, at de holder af dig, har gode intentioner på dine vegne og ønsker dig det bedste. I deres øjne har det bedste været, at du kom ind på skolen. Jeg er dog sikker på, at de vil kunne forstå dig, hvis du igen prøver at forklare dem, hvordan du i virkeligheden har det på den nye skole. Sørg for at fortæl dem om det i en situation, hvor du ved, I har god tid, og hvor du har mulighed for virkelig at kunne forklare dem, hvordan det står til. Sig til dem, at det er vigtigt for dig, at de lytter, og at du faktisk virkelig er ked af det over det. Som forældre vil de med stor sandsynlighed give sig til at lytte til dig og være optagede af, at du skal få det bedre - enten ved at noget ændres på denne skole eller på en ny skole.
Som sagt er det aldrig helt nemt at skifte skole. Det tager tid at vænne sig til det nye sted, de nye personer og de mange, nye indtryk. Tit får man en følelse af, at man ville ønske, man kunne vende tilbage til alt det gamle. Jeg har fuld forståelse for, at du har det svært på din nye skole, som du lige er startet på, men husk på, at det sjældent føles rigtigt de første dage, uger og måske endda måneder, men at det med tiden måske vil blive meget bedre. Ofte handler det om, at man lige skal falde til og vænne sig til alt det, som er anderledes. Måske skal du forsøge at møde til hver skoledag med et positivt syn. Med det mener jeg, at skolen nemt kan komme til at føles træls, hvis man på forhånd tænker, at den er dårlig. Forsøg at sig til dig selv, at det er en god chance for at lære en masse nye venner at kende, lære en masse nyt på en ny måde og endda i nogle helt nye omgivelser. Med et positivt syn kan man vende svære situationer til glade begivenheder. Så mød op med et smil, for det forbedrer dine muligheder for også at gå hjem med et smil.
Når det er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt, at du ikke finder dig i, at du mistrives, for der kan nemlig gøres noget ved det. Alle skoler har en studievejleder eller en skolepsykolog, som er tilknyttet skolen for netop at tage sig af, hvis nogen har det skidt. Du kan høre din lærer om muligheden for at få kontakt til ham eller hende, eller du kan selv opsøge personen, hvis du måske har et skoleblad på dig, hvori personens kontaktoplysninger ofte står. En studievejleder eller skolepsykolog vil kunne tale med dig om, hvordan du har det, og sammen kan I finde en løsning på, hvordan du kan få det bedre. Mange unge kommer til disse personer med deres problemer og får det for det meste bedre efter at have snakket med dem.
Hvis det ender med, at du skal skifte skole igen, synes jeg, du skal prøve at se bort fra det, dine veninder siger om den anden skole. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en skole, hvor der kun går ubehagelige typer som dem, du nævner. Det kan sagtens være, at du vil synes, de er super flinke og hvis ikke er der nok en masse andre søde mennesker på skolen, som du vil få det godt med.
Jeg håber, du kan bruge mine råd og ønsker dig det bedste.
Kh. Matilde