Ny i klassen
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej altså det er fordi der er startet en ny dreng i klassen, jeg synes han virker virkelig sød. Problemet er bare at min veninde har været forelsket i ham lige siden han startede i klassen, men nu her er jeg begyndt også at blive forelsket i ham. Men jeg ved bare at hun vil blive vanvittig sur hvis hun finder ud af at jeg også kan lide ham. Så det andet er, har I nogle idéer til hvad jeg kan snakke med ham om i skolen? For han er sådan rimelig genert.

Svar:
Hej med dig
Det må være spændende med en ny sød dreng i klassen. Du skriver, at du er blevet forelsket i ham, selvom du ved, at din veninde også er forelsket i ham. Jeg kan godt forstå, at det er en lidt svær situation du står i, for du ønsker ikke at din veninde bliver sur på dig, hvis du fortæller hende, at du også er blevet forelsket i den nye dreng.
Jeg synes ikke, at der er noget rigtigt eller forkert at gøre i denne situation. Ligesom din veninde ikke kan gøre for, at hun er forelsket i drengen, kan du heller ikke gøre for, at du er blevet forelsket i ham. Da din veninde ikke er kæreste med drengen, synes jeg godt, at du kan fortælle hende, at du altså også godt kan lide ham, og gerne vil lære ham bedre at kende. Måske bliver din veninde sur på dig, men det er nok fordi hun er ærgerlig over, at i er interesseret i den samme dreng, og at kun én af jer kan få ham.
Hvis det er en rigtig god veninde du har, skal du overveje, om du vil risikere at blive uvenner med hende. Måske er der andre drenge i klassen, som du kunne snakke lidt mere med, som er ligeså søde, som den nye dreng. Men hvis du er blevet rigtig forelsket i den nye dreng, må du være ærlig overfor din veninde, og så forsøge at få en god snak med hende om, hvordan i løser det.
Imidlertid kender i ikke drengen særlig godt, da han er ny i klassen. Inden du siger noget til din veninde, kunne du jo prøve at snakke lidt mere med ham, og se om du stadig synes, at han er sød. Jeg tror slet ikke, at du skal tænke så meget over, hvad du siger til ham. Han er ny i klassen og lidt genert, så derfor er han sikkert bare glad for, at hans nye klassekammerater er interesseret i at lære ham at kende og har lyst til at snakke med ham. Måske du kan snakke med ham om én ting i har til fælles - nemlig skolen. I kan snakke om sjove ting, der er sket i klassen, om jeres lærere, og udflugter eller lejrskoler, som i skal på med klassen.
Du kunne også prøve at snakke med din søster, mor eller en voksen, som du taler godt med. Måske at de selv har været i en lignende situation og kan komme med et godt råd til, hvad du kan gøre.
Mange hilsner
Heidi