Nervøs

brevkassespørgsmål

Nervøs

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg begynder at få tåre i øjnene, hvis jeg foreksempel skal fremlægge eller møder en helt ny person som jeg ikke måder. Jeg græder ikke på nogle måde, og min stemme er der ingen overgange i eller noget. Mine øjne løber bare lidt i vand. Det er Mega irriterende da folk kunne tro man græder over noget... Håber i kan hjælpe mig!

Svar:

Hej med dig...

Det er godt du spørger og jeg kan sagtens forstå du lige undrer dig over det. Sommetider reagerer kroppen lidt sjovt på forskellige situationer og det kan være svært at gennemskue hvorfor.

Jeg er ret sikker på, at det er en måde din krop reagerer, når du ikke føler dig helt tryg. Og når man møder nye mennesker, eller skal fremlægge, så kan ens hjerte og krop godt kører ekstra hurtigt.

Nogle mennesker begynder at svede ret meget, andre kan ryste lidt eller måske få ondt i maven og skal på toilettet. På det område er vi meget forskellige.

Tit bliver de her reaktioner mindre kraftige jo ældre vi bliver, fordi vi får lidt mere erfaring med det hele og måske får lidt mere selvtillid inden i. Så jeg synes faktisk det lyder ret almindeligt det med at øjnene løber i vand og jeg tror det er din krops måde at fortælle dig, at den er lidt presset i de situationer.

Jeg vil foreslå dig, at du fx. har en lille klud i lommen når du skal fremlægge, så du lige kan tøre dig lidt i øjnene. Men jeg synes også du skal prøve at snakke med nogle om det, fordi hvis man snakker om det og det ikke er en hemmelighed, så tager det sommetider lidt af presset af skuldrene og dte kan hjælpe. Det kunne være dine forældre, et par gode kammerater, en kæreste eller måske en helt anden..

Hvis du om nogle måneder synes at det bare er for meget og det generer dig rigtig meget, så vil jeg foreslå at kigge forbi din læge. Måske er der noget hanhun kan gøre.

Kan du have det godt.

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål