Nervøsitet/angst
brevkassespørgsmål af
Mig
18 år
Hej Cyberhus.
Jeg har et problem. Når jeg har været til fest og andre arrangementer, kan jeg godt finde på at gøre nogle lidt "dumme ting." Det er ikke voldsomt dumme ting, det er relativt småting, f.eks. var jeg til privatfest igår og jeg fik besked at jeg ikke skulle ryge ved huset, men jeg gjorde det alligevel. Jeg glemmer det i det jeg gør det, men så når jeg vågner næste dag kan jeg gå hen og få det virkelig dårligt over det, nogle gange går det udover min søvn. Ved egentlig ikke hvorfor det går mig sådan på, men det gør det. Er der nogle måder jeg kan få det bedre med mig selv?
Mvh. mig

Svar:
Hej du,
Det lyder til, at du af og til oplever dårlig samvittighed eller "flovhed" over noget du fik gjort eller sagt, som var lidt "dumt". Når ens dårlige samvittighed nogle gange fylder rigtig meget, så kan det sagtens gå ud over humør, søvn og selvtillid/selvværd. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver ind, så du kan få sat ord på dine bekymringer, tanker og følelser og forhåbentlig kan du bruge mit svar til noget, så du på sigt kan få det bedre med dig selv.
Jeg tror rigtig mange, for ikke at sige alle mennesker, kan kende de følelser og tanker du beskriver her. Det kan være svært at håndtere dårlig samvittighed, fordi det ofte er noget vi ønsker skal glemmes eller fortrænges, så vi kan undgå den ubehagelige følelse, der hele tiden minder os om, at vi har fejlet. Alle mennesker fejler. Alle oplever af og til at være pinlige over nogle ting. Alle oplever dårlig samvittighed. Det betyder dog ikke, at det bare er noget man må lære at leve med - man kan godt lære at få mere kontrol over sin samvittighed, så den ikke får lov at nage så meget, at det går ud over søvn og andre basale behov. Derfor synes jeg også, at det er rigtig sejt, at det er noget som du har mod på at arbejde med!
Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til øvelser du kan lave, som måske kan ændre hvor meget den dårlige samvittighed får lov at fylde. Jeg håber du kan bruge nogle af dem!
1) Det er ofte sådan, at det vi prøver at undertrykke/undgå/glemme, bliver ved med at genere os og vende tilbage, mens det vi giver lov til at komme "op til overfladen" ofte opløses og forsvinder. Så selvom det er fristende aldrig at snakke om det, der giver dig dårlig samvittighed eller selv prøve at glemme det du fik gjort eller sagt, så prøv og se om du kan blive bevidst om hvornår du oplever dårlig samvittighed og sig det højt. Du kan eventuelt starte med at skrive det ned. Det er også en måde at "sige det højt" på. Du kan også vælge, at snakke med den eller de personer du var sammen med da du sagde eller gjorde det "dumme", som du har dårlig samvittighed over. Hvis det for eksempel var noget dumt du fik sagt, så skriv til vedkommende, at du er ked af det du sagde. Det kan hjælpe at konfrontere sin dårlige samvittighed på den måde.
2) Prøv og spørg nogle af dine venner og veninder om de også oplever disse følelser af dårlig samvittighed og skam/skyld. Man finder hurtigt ud af, at alle mennesker føler dette af og til. Det kan være rart at indse, at man ikke er alene om at have det sådan. Det at dele den slags, kan gøre, at man bedre kan håndtere det, fordi man begynder at forstå at det er en helt naturlig del af at være menneske. Jo mere vi snakker om det, og måske endda kan lave lidt sjov med det, jo mindre styrke har vores samvittighed og jo bedre har vi det.
3) Selvom det er svært, så forsøg at erkend dine fejl. Som jeg også skrev tidligere, så begår vil alle fejl og det vil vi nok blive ved med hele livet, men det, der er den helt store pointe er hvad vi lærer af dem. Prøv og se om du kan lære af de fejl du har begået og dermed undgå dem i fremtiden. Det kan være utrolig svært, fordi det kan være noget man gør nærmest helt automatisk - som du også beskriver i dit brev, at du gør det uden du er klar over det  - men se om du alligevel kan prøve at undgå at gøre ting, som du dagen efter bliver pinlig over eller får det dårligt over.
4) Mit fjerde forslag, kan måske lyde dumt, men jeg håber du vil give det et forsøg alligevel. Det er måske mest noget du kan bruge i situationer hvor du ikke kan sove for det og hvor det ikke er muligt at bruge de andre forslag. Du kan prøve at se din dårlige samvittighed som skyer på en himmel. Registrer at de er der, og lad dem flyve videre. Tænk ikke for meget på dem, bare lad dem forsvinde igen. Det er på en måde som at sige: "Hej dårlige samvittighed, der er du igen. God tur videre! Jeg har ikke tid til dig lige nu, da jeg har travlt med noget andet."
5) Prøv at undgå vendinger, såsom "jeg burde have gjort... istedet for at..." eller "hvorfor gjorde jeg... det var åndssvagt". Sådanne negative tanker og vendinger forstærker ofte den dårlige samvittighed og det hjælper på ingen måde på at få det bedre. Det hjælper faktisk slet ikke på noget, så selvom det er rigtig svært, så se om du kan stoppe med at tænke på den måde. Prøv evt. at rose dig selv for de gode ting du gør og siger i stedet for at have fokus på alt det "dumme" du fik sagt eller gjort. Selvfølgelig skal vi også være opmærksomme på hvordan vi opfører os, også selvom vi ikke opfører os helt efter planen, men et evindeligt fokus på alt det vi gør forkert gør intet godt for nogen.
Jeg ved godt at det ikke er nemme forslag jeg er kommet med her, men sådan noget kræver tid, tålmodighed og vilje. Man skal turde at arbejde med det og give det tid til at virke. Det er et rigtig godt udgangspunkt at have et ønske om at ændre sig, som jeg kan høre i dit brev at du har. Det betyder, at du er motiveret for det. Jeg håber virkelig at det lykkes for dig.
Held og lykke med det - jeg håber det gør, at du kan få det bedre!
Godt nytår
De bedste hilsner,
Astrid