Nervøs for galla.. Date

brevkassespørgsmål

Nervøs for galla.. Date

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg ved godt det her lyder dumt og de fleste ville sige jeg bekymrede mig for meget og jeg skulle slappe af, og de har sikkert ret.. men er virkelig nervøs.. Jeg ved vi har galla i niende hvor drengene skal spørge pigerne.. fordi.. sådan er galle åbenbart... men jeg har bare ikke lyst, og får næsten kvalme ved tanken. Jeg er nervøs for at stå alene, har en ide om at jeg er den eneste uden en partner, så jeg skal stå helt alene og udenfor og ankomme alene, eller ankomme med min veninde og hendes date... Jeg har fundet ud af at mange af drengene syntes egentlig jeg er køn nok, sød nok og sjov nok og det er jo dejligt nok... men... Jeg ved samtidig også at de er lidt "bange"/"skræmte" for mig... Jeg hører tit fra fyre at de ikke tør snakke med mig, og slet ikke spørge mig om noget så stort, for jeg er åbenbart skræmmende, selv hvis jeg smiler til en fyr og kigger ham i øjnene, så tør han ikke snakke med mig, og det går mig faktisk på. Jeg har ændret min facade og udstråling rigtig meget, og virkelig tænkt over hvad jeg udstrålede(pga dårlige oplevelser førhen), og syntes jeg er kommet til et godt resultat. Men de er stadig bange... Og ved at de fleste af drengene i min klasse har overvejet os sammen og sagt det kunne være en mulighed, har aldrig ligget længst nede på deres personlige farvoritter, og et par stykker af dem har endda været forelsket i mig, i ret lang tid(ved jeg fra mine veninder og venner som har fortalt det videre), hvilket de heller aldrig har haft the guts to tell me about, og det går mig lidt på jeg er så uhyggelig... Jeg ved ikke hvorfor de ikke vælger mig... Jeg syntes jeg prøver at være ordentlig og jeg smiler og prøver at virke udadvendt og imødekommende, men det er bare ikke nok... Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre... Kan i hjælpe mig...

Svar:

Hej med dig.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes, det lyder som om, du render rundt med en bekymring, som stort set alle piger skal igennem før galla. Nemlig om de vil blive valgt eller fravalgt, og om de får den partner, de allerhelst vil have. Det er altså helt almindeligt at gøre sig disse bekymringer, for galla betyder meget for mange unge, og det er en aften, man ønsker, skal være helt perfekt.
At du bekymrer dig lidt om galla lyder dog til at være en mindre ting ift., at du generelt bekymrer dig om, hvorfor drengene ikke vælger dig, når de egentlig godt kan lide dig, har været forelskede i dig og synes, du er køn, sød og sjov. Jeg kan godt forstå, du ikke kan finde ud af, hvorfor de er lidt bange for dig, for det lyder ikke som om, de har nogen grund til det.

Når jeg læser det, du skriver, tænker jeg, at drengene måske er lidt bange for dig og ikke tør spørge dig, fordi du er en af de populære piger. Du lyder som en pige med masser af selvtillid, som har en masse gode ting at byde på, bl.a. et flot ydre, en god personlighed og en god humor. Derfor kommer jeg til at tænke på, om drengene måske synes, du er lidt uopnåelig og altså ikke spørger dig, fordi de tænker, du vil give dem et afslag. Drengene har måske en opfattelse af, at du kan vælge og vrage mellem drengene, og hvorfor skulle du så vælge dem? Måske kender du selv fornemmelsen: Hvis du tænker på en fyr, som du ved, alle de andre piger i klassen også synes rigtig godt om - hvordan vurderer du så dine egne chancer for at få fat i ham? Man skal være udstyret med et enormt stærkt selvværd og en god selvtillid, hvis man skal turde "lægge lidt op til" dem, som alle gerne vil have fat i. Tit har man nemlig en tendens til at tænke, at man ikke har nogen som helst chancer for at få fat i de populære. Man glemmer bare nogen gange at tænke på, at de populære også har behov for anerkendelse, for at blive spurgt og måske endda savner, at nogen kontakter dem. Jeg ved ikke, om det er sådan, drengene i din klasse har det med dig, men det kan være en mulighed.

Jeg ved ikke, hvad du siger til drengene, når de har fortalt dig, at de ikke tør tale med dig osv., men jeg synes, du skal spørge dem, hvorfor de har det sådan. Du kan måske sige til dem, at det gør dig ked af det, at de ikke tør snakke med dig, og at du faktisk rigtig gerne vil snakke med dem. Måske føler de sig bare usikre og har brug for at få det direkte af vide fra dig. Det kan jo være, de har dannet sig en helt forkert opfattelse af, at du ikke gider dem, og derfor er der nok behov for, at du får redt trådene ud og fortalt dem, at det slet ikke er sådan, det forholder sig.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du tænker over at virke imødekommende, smilende og venlig, for det er næsten den bedste måde, hvorpå du kan vise drengene, at du gerne vil dem. Bliv endelig ved med det.

Måske skulle du høre dine veninder, om de har en idé om, hvorfor drengene er sådan? Nogen gange lægger ens veninder mærke til nogle ting, man ikke selv ser, og derfor kan det være rigtig fint at høre deres syn på tingene. Dine tætte veninder vil sikkert kunne forstå, det gør dig ked af det og vil sikkert gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at ændre drengenes opfattelse af dig.

Noget, jeg tænker, du kan gøre, er at begynde at opsøge kontakten til drengene selv. Hvis du tager initiativ til at snakke med dem, vil det for dem signalere, at du har interesse i dem og altså ikke er en, man skal være skræmt af. Du behøver ikke sige noget specielt til dem - bare vis dem, at du kan lide dem ved fx at høre til deres påskeferie, deres hobbyer eller hvad de skal i weekenden. Hvis du henvender dig til dem, tror jeg hurtigt, de vil ændre opfattelse af dig og måske begynde at kontakte dig.

Alt i alt handler det altså om, at du i hverdagen skal have fundet ud af, hvorfor drengene har det sådan med dig, og hvad du kan gøre for at ændre det. Så snart du får afprøvet nogen af de ting, jeg skriver her og får fundet årsager til, at det er, som det er, tror jeg, din bekymring omkring galla så småt vil forsvinde. Du lyder som en sød, smuk pige - selvfølgelig skal du nok få dig en dejlig partner til galla. Det håber jeg i hvert fald for dig.

Kh. Matilde