Negativ påvirkning

brevkassespørgsmål

Negativ påvirkning

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus Jeg står inde med et meget negativt problem, som påvirker mig meget negativt. Nogle af mine venner drikker tit og har bedre "forhold" når det gælder forældre. De må f.eks. gå til en fest og drikke 5 genstande og så sove der, hvor jeg må drikke 2 og blive hentet 24:00. Idéen i det her, er at jeg på en måde både er misundelig, men også uening i min mors politik. Jeg synes at man i min alder (Faktisk +14 år) burde blive "oplært" i det med at drikke. Altså, man burde have ens rettigheder og følge samme antal genstande. Sådan en der kører lavt som mig, løber bare de risici, ved at mine venner ikke forstår hvorfor jeg ikke må særlig meget indenfor det her område med at drikke og det giver mig negative følelser. Jeg kan ikke gøre for, at min familie indenfor alkohol, ikke er særlig aktive. Synes bare ikke min mors afspejling af verden, skal lære mig noget, for jeg lærer ikke af hendes fejl. Jeg skal selv opleve fejlene og så retter jeg mig selv til. Mit spørgsmål er så; Kender i en måde hvorpå, man kan undgå den her misundelse af det her. Det påvirker mig jo f.eks. til en fest at skulle forlade som den første, fordi min mor er lidt overbeskyttende. Hvordan kan jeg være til en fest med jævnaldrene, uden at blive påvirket af deres frihed? - Js

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgmål.

Du skriver at du er misundelig på dine venner, fordi de må drikke mere og være længere oppe end dig. Derfor vil du gerne vide hvordan du kan være med til fest, uden at blive misundelig på dine venner.
Du skriver også at du ikke er helt enig i din mors politik, fordi du synes du burde have samme rettigheder som dine venner.

Misundelse kan være en ubehagelig følelse, som du også selv skriver du er påvirket af.
Det lyder til at du er misundelig over noget de andre har, som du ikke har. Det kan være svært at lave om på den følelse, fordi du er netop er uenig i de regler din mor opsat for dig.

Jeg synes derfor det kunne være en god ide at snakke med din mor om de ting du også skriver her. Det virker det som om at du har nogle helt klare holdninger til, hvad du mener og også burde have lov til.

Ellers har jeg lyst til at sige at grunden til at forældre opstiller nogle rammer for deres børn er som regel fordi de gerne passe på jer. Det kan dog godt føles urimeligt nogle gange, hvilket du også giver udtryk for.
Hvis din mor fik større indblik i dine tanker, kunne det være at hun var villig til at imødekomme nogle af dine tanker.
Det kunne være at i indbyrdes kunne lave en ny aftale, som i begge kunne være tilfredse med. På den måde ville i begge føle at i er med til at bestemme hvad der bedst for dig.

Jeg tror at hvis du er med i beslutnigen om hvor længe du må være oppe osv, så vil det ikke føles så meget som om, det er din mor der bestemmer det hele. På den måde vil du måske føle dig mere lige med dine venner.

De bedste hilsner Sine