nøgenbillede
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej
mig og min bedsteveninde tog en gang et nøgenbillede og sendte til en dreng, drengen tog selfølige screenshot men nu er jeg og min bedsteveminde rigtig bange for at han sender billedet til vores venner vi har selfølige blorkeret ham men stadig væk hun har sagt det til sin mor og de har været ved politet men jeg tør ikke sige det til min mor
knus M

Svar:
Hej M
Øv hvor irriterende at gå at være bekymret på den måde, så det er godt at du skriver herind.
Som jeg forstår dig har din veninde og dig sendt et billede til den her dreng. Når du skriver at han tog et screenshot forestiller jeg mig at i sendte det via Snapchat?
Selve det at I sender ham et billede og at han vælger at tage et screenshot er IKKE ulovligt. Ingen af jer har gjort noget ulovligt i den handling.
Jeg kan godt forstå at du nu er nervøs for om han kunne finde på at dele billederne. Når du skriver sådan forstår jeg det sådan at det har han IKKE gjort på nuværende tidspunkt.
HVIS han deler billederne vil det være ulovligt og så kan politiet gøre noget ved det.
Heldigvis er det sådan at det er langt de færreste der faktisk deler nøgenbilleder med andre, så jeg tænker at der er stor chance for at det aldrig vil ske.
Men lige meget hvad tænker jeg at det er rigtig god idé at snakke med din mor om alt det her. Både så hun ved hvad der er sket, men også så hun ved hvorfor du måske går og er lidt nervøs og ked af det for tiden.
Du siger at din veninde allerede har talt med sin mor om det her så jeg tænker at du måske kunne snakke din veinde om hvordan hun fik det sagt. Det kan også være at din venindes mor kan hjælpe dig med at få det sagt?
Noget i kunne overveje at gøre er at kontakte den her dreng og gøre ham opmærksom på at det er ulovligt at dele det billede I sendte til ham og at I har tænk jer at politianmelde ham hvis han faktisk delte det med jeres venner eller andre i det hele taget.
Det kan selvfølgelig virke lidt voldsomt at kontakte ham på den måde med sådan en melding, hvis han slet ikke selv har sagt eller på anden vis antydet at han kunne finde på at dele billedet, men på den anden side er det i hvert fald en måde at melde tydeligt ud til ham hvordan du tænker om billedet og hvad der skal ske med det.
Igen vil jeg sige at jeg tror der er en rigtig god chance for at det billede aldrig kommer videre, for sådan ender det med de fleste nøgenbilleder. Du kan læse mere om gode råd til hvad man kan gøre når man har sendt nøgenbilleder på nettet her
Mange hilsner
Niels-Christian