Næste skridt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
først vil jeg lige sige, at det er fedt at, I har åbnet denne side....genialt.
Jeg er en dreng på 14, jeg går i 7. Klasse, er rimelig åben og klar på det meste...... Der er en pige fra min paralelklasse, som jeg er begyndt at få stærke følelser for. Vi har kendt hinanden i et godt stykke tid, dog ikke så godt. Vi ses så mere nu, når der er tid i skolen og i fritiden, men vi har ikke været helt alene.... Endnu:). Vi har været sammen i denne weekend, fredag og lørdag aften i byen. Fredag var jeg inde i byen og spise, hvor hun også var der. Vi aftalte så at mødes senere. Hun kom med sin veninde (som hun, i forvejen var sammen med) hvor der også kom to andre fra skolen. Vi havde det sjovt osv. jeg gav en dessert på en café, selfølgelig kun for hendes skyld, og da jeg har et Fritidsjob, er det intet problem. hun prøver af og til at få øjenkontakt, smiler til mig, etc. Men der er samentidig, en af mine venner, som der også var sammen med os den dag,vi var 5, som der også kan lide hende. Og hun også sammen med ham i fritiden og skolen.
lørdag var vi fire, mig, hende, hendes ven og min ven som der også kan lide hende..... jeg kommer lidt senere end de andre tre. Det første hun gjorde, da jeg kom, var at rejse sig op, og sige hej, give mig en krammer og give mig et kompliment om mit tøj. Senere på aftenen var min ven taget hjem, og vi gik bare rundt i byen. Jeg gik ved siden a f hende, og vi fik egenlig, en god snak. på en måde har vi noget sammen, men det er svært at sige hvad hun føler.  Jeg har ikke den store ide om, hvor vidt hun kan lide mig, og hvilket forhold hun har, til min ven
jeg har prøvet lidt af hvert få at score nogle "point". Samme aften var både hendes farog hendes venindes far i byen. Selfølgelig skulle jeg også lige have en snak med ham:), så jeg også har mødt ham... Det må da give nogle point:-). Nå, men 2 spørgsmål: hvad skal det næste skridt være? Jeg vil helst ikke gå for langt, for hurtigt, for ikke at tabe det hele på gulvet. Men det skal heller ikke gå for langsomst. 2 spørgsmål: hvordan skal jeg finde ud af om jeg er friendzoned, eller om jeg har en chance? Jeg kunne spørge, men igen, jeg vil ikke tabe noget på gulvet.
vh, mig

Svar:
Hejsa
Det er dejligt at høre, at du kan bruge vores hjemmeside! Det er bare rigtig flot af dig, at du selv vælger at skrive herind, når der er nogle ting, du går og tænker på. Forelskelse kan være en rigtig dejlig ting, der føles skønt, men det kan nogle gange også være rigtig svært at finde ud af, hvad man lige skal gøre.
Det lyder til, at du er blevet vild med en sød pige. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det kan være svært at finde ud af, hvad du skal gøre, for at lære hende bedre at kende og for at finde ud af, om hun også kan lide dig. Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det lyder til, at du allerede er godt på vej til at score de her points hos hende. Du er ret sej, når du giver hende dessert og tager en snak med hendes far! Godt klaret. Det er helt normalt at komme i tvivl om, hvad det bedste man kan gøre er, når man har fået stærke følelser for en pige.
Du stiller to spørgsmål, og jeg har valgt at besvare dem hver for sig, for at gøre svaret mere overskueligt.
Hvordan kan du finde ud af, om du er friendzoned eller har en chance?
Det er et ret svært spørgsmål at besvare, men der er nogle ting du kan prøve at gøre, for at finde ud af det på.
Du skriver, at du ikke vil spørge direkte, fordi du er bange for så at tabe det hele på gulvet. Jeg tænker, at du ikke behøver at spørge direkte, men der er andre måder at spørge og snakke med pigen på, for at finde ud af, om du måske har en chance. Først og fremmest er det godt at ligge mærket til de små tegn, hun sender dig: Smiler til dig, krammer dig, giver dig komplimenter. Alle de her ting betyder i hvert fald, at hun synes om dig. For det andet kan det kan være en god ide, hvis du også sender hende masser af småtegn: Når du giver hende et kram, så lad det vare lidt længere end normalt, smil til hende, hjælp hende med at bære hendes skoletaske, giv hende komplimenter fx om hendes tøj, hår osv. Piger elsker, når drenge interesserer sig for én. Hvis hun bliver glad over de ting, du gør, er dette også et tegn på, at hun kan lide dig.
Hvis du har lyst, kan du også begynde at snakke noget mere alene med hende, når jeres venner ikke er der. Du kan også skrive en SMS til hende og få en samtale igang. Hvis hun viser interesse for at snakke eller skrive med dig, er det begyndelsen på at lære hinanden bedre at kende. Nogle gange kan det være svært at sige, om man også kan lide en anden person, før man kender personen godt. Derfor synes jeg, at du skal gøre en indsats for at I kommer til at lære hinanden bedre at kende - og hvis hun er interesseret i dette, er det en god begyndelse, før næste skridt.
Hvad er så det næste skridt?
Du skriver, at du ikke vil gå for langt, for hurtigt, men at det heller ikke skal gå for langsomt. Det synes jeg, er en rigtig flot og moden tanke, som du har helt ret i. Som jeg har skrevet tidligere, er det altid en god ide, at lære hinanden bedre at kende og vis interesse for hende, så hun ved, at du kan lide hende. Når du i et stykke tid har prøvet at give hende nogle småtegn på, at du kan lide hende og er begyndt at snakke eller skrive noget mere alene med hende, kan du så småt begynde at tage det næste skridt.
For at starte roligt ud, kan du måske spørge hende, om I skal lave lektier sammen en dag. På den måde kan I være alene sammen samtidig med at I laver noget. Det kan også være en ide at spørge hende, om hun vil med ud at gå en tur, med ned at have en is eller noget andet aktivt. I starten er det altid godt, hvis man sørger for at lave noget sammen, hvor man får bevæget sig. På den måde kan man få snakket og oplevet noget sammen uden at der bliver pinlig stilhed. Når begge føler sig klar til det, kan man tage endnu et skridt videre og gå i biografen eller se en film derhjemme.
Jeg synes dog også at du skal vide, at der er en chance for, at hun ikke har lyst til at lære dig bedre at kende, men bare godt kan lide dig som en ven. Det skal du huske at respektere, selvom det godt kan være svært i starten, hvis den man kan lide ikke har de samme følelser for én selv. Men så er det vigtigt at huske på, at der findes mange andre rigtig søde piger, som du kan blive forelsket i.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke med pigen.
Venlig hilsen Mette