Mødes med en dreng?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Der er den her dreng, som jeg skriver med. Han er meget ivrig, for han siger hele tiden til mig, at han gerne vil mødes osv. Og jeg har sagt til ham, at vi godt kan i næste uge. Men problemet eeeer er at jeg er vild genert, og jeg tror at det kommer til at være virkelig akavet. For jeg synes at næsten alt er akavet, og jeg er meget genert. Problemet er også, at jeg ikke må være sammen med en dreng af mine forældre, men jeg vil jo så gerne. Veeed virkelig ikke hvad jeg skal gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til at være lidt af et dilemma, du står i, hvor du på den ene side godt kan lide ham fyren her, men på den anden side er lidt bange for at mødes med ham, fordi du er genert og er bange for at det bliver akavet, samtidig med at dine forældre har en regel om, at du ikke må være sammen med drenge. Og eftersom fyren er meget ivrig for at mødes med dig, så kan jeg godt forstå, at du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil mødes med fyren. Det er spændende at skrive sammen, men det kan være endnu mere spændende at mødes i virkeligheden, og se om man også kan sammen, når man ses "i virkeligheden". Inden I dog planlægger at mødes, så tror jeg, at det vil være godt, hvis du overvejer at snakke med dine forældre om det. Hvis I mødes og du har løjet for dine forældre om det, kan det være, at det vil påvirke jeres tid sammen, fordi du måske bliver bekymret for at blive opdaget eller får dårlig samvittighed. Det kan selvfølgelig godt være, at dine forældre vil være meget afvisende til at starte med, hvis du fortæller dem om det, og så kan det være godt at spørge ind til deres begrundelse for, hvorfor I ikke kan ses, så du måske bedre kan overbevise dem om, hvorfor de skal give dig lov. Du kan fx foreslå, at I mødes hos dig, når dine forældre er hjemme, så de ikke behøver at være bekymret.
Hvis du får dine forældres tilladelse til at ses med ham, så kan det være, at du skal planlægge at lave noget, som du er tryg ved, og så I har noget I kan snakke om eller have opmærksomhed på, så hele fokus ikke er på, at I skal snakke sammen. Jeg kan godt følge dig i dine bekymringer om, at du er bange for om det bliver akavet, fordi du er genert. Og netop derfor kan det være rart at lave noget sammen, for at fjerne opmærksomheden fra dig til noget konkret. Jeg kan måske berolige dig med, at det ikke bliver mere akavet for dig end for fyren. Han har måske samme tanker som dig, og er måske også nervøs for at skulle mødes. Det kan måske også hjælpe at tænke på, hvad I har skrevet sammen om, og om det er nogle emner, som I også kan snakke om, når I ses. Jeg får også lidt lyst til at sige til dig, at selvom du tænker, at du er meget genert, så kan du måske overraske dig selv. Vi har tit en tendens til at være det, vi tænker om os selv, så hvis du siger til dig selv, at du er genert, så bliver du det også. Men hvis du derimod siger til dig selv, at du ikke er genert, men en åben og imødekommende pige, så kan det være, at det bliver lettere fx at snakke og mødes med nye mennesker.
Endelig vil jeg råde dig til at mærke efter i dig selv og tage det i det tempo, som du har brug for. Hvis du føler dig for presset til at mødes med ham, så husk at lytte til dig selv og sig fra. Og ellers håber jeg, at du finder mod til at snakke med dine forældre om ham, og jeg krydser fingre for, at det hele nok skal gå :-)
Mange hilsner
Pernille