Må man sove sammen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er en dreng på 13 som har haft 7 kærester i løbet af 6 klasse. Min mor synes det er ved at være for meget og vi skændes nogen gange lidt om det. Men jeg synes jeg er for lille til at binde mig. Men nu har jeg så fået en kæreste som jeg har prøvet at kysse med og nu har hun spørget mig om vi skal sove sammen. Men min mor synes jeg er for lille til det. Men jeg har jo sagt til hende at vi ikke skal gøre sex sådan noget som hun går og er bange for. Det er normalt for børn i min alder at kysse og røre lidt men hvordan forklarer jeg min mor at man ikke gør sex i min alder. I hvert fald ikke i min klasse. Jeg kan for resten ikke helt forstå at min tissemand er begyndt at blive lidt fugtig når vi har kysset. Er det fordi jeg bedre kan li denne her pige eller er det fordi jeg endelig er ved at komme i puberten og snart vil få hår dernede. Men jeg har jo lidt lyse hår på benene som jeg har haft siden jeg var 10. Er det fordi jeg har været i puberten siden jeg var 10 eller er det fordi små drenge også får det. Pleaze svar! De andre børn må gerne se mit svar.

Svar:
Hej med dig.
Sikke en masse gode spørgsmål, du stiller. Jeg kan godt forstå, der er mange ting omkring piger, pubertet og forældre, som fylder for dig. Du er lige nu i en periode af dit liv, hvor der sker mange ting, og hvor din krop er igang med en stor udvikling. Derfor er det naturligt, at der opstår en del spørgsmål, fordi alting er nyt, spændende og i forandring.
For at gøre mit svar så overskueligt for dig som muligt, har jeg delt det op ud fra de forskellige spørgsmål, som du stiller:
Hvordan du taler med din mor om det:
For det første vil jeg huske dig på, at din mor ikke siger til dig, at hun synes, du er for lille for at gøre dig ondt. Tværtimod siger hun det til dig, fordi hun gerne vil beskytte dig og passe på dig, fordi du stadig er meget ung. Det er de færreste, som har sovet sammen med en fra det andet køn i en alder af 13 år, og din mor kan derfor godt have ret i, at det er en smule tidligt. Hvis det betyder meget for jer at begynde at sove sammen, kan du måske foreslå din mor, at den ene af jer sover på en madras på gulvet. På den måde ligger I ikke op ad hinanden og er derfor knapt så tætte. Det er selvfølgelig helt OK, at I kysser og rører ved hinanden så længe, I begge er trygge ved det og synes, det er rart. I skal gøre tingene i jeres tempo, men selvfølgelig have jeres forældre med på sidelinjen. Som en lille bonusinfo kan jeg fortælle dig, at den gennemsnitlige dansker er 16 år første gang, vedkommende har sex, så ud fra det har I god tid til bare at nusse, kæle og lære hinanden og hinandens kroppe at kende.
Hvorfor din tissemand er begyndt at blive fugtig:Det er helt naturligt, at din tissemand "reagerer" ved at blive fugtig, når du kysser med pigen. Jeg tror ikke, det har noget at gøre med, at du bedre kan lide hende end de andre. Derimod tror jeg, du har ret i, at det er en del af, at du er ved at komme i puberteten, hvor din krop gør sig klar til, at den måske snart skal have sex for første gang.
Hvorfor du har lyse hår på benene:
Det er forskelligt fra dreng til dreng hvilken farve, deres kropsbehåring på benene har, og hvornår de får det. Hår på benene kan ikke alene sige noget om, om du er i puberteten eller ej. De kan dog - sammen med andre ting som fx sved, ændret stemme osv. - give et praj om, at du er på vej i puberteten. Så dine hår på benene er altså sammen med andre faktorer med til at vise dig, at du er ved at ændre dig fra at være dreng til at blive mand.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Kh. Matilde