Mor og far
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Min mor og far er skilt... Min mor og hendes ex er begyndt at snakke sammen igen, og de kan begge lide hinanden (det kan man se!) øv... Han er sød men min far kan også lide min mor, og han har ikke nogen kæreste! Så jeg syntes deT er syndt får min far hvis min mor og hendes ex bliver kærester! Hvad skal jeg gøre? ;-) please hjælo

Svar:
Hej med dig.
Du går med nogen bekymringer, som desværre er svære at komme udenom, når man som barn oplever, at ens forældre bliver skilt. Når forældre skilles, er det udelukkende forældrenes beslutning og har altså intet med børnene at gøre. Derfor er man som barn slet ikke herre over, om ens forældre er sammen, ikke er sammen eller finder andre at være sammen med. Uanset hvor meget man ville ønske, man kunne bestemme over, hvem ens forældre skal være glade for, er det altså ikke noget, man kan gøre noget ved. Jeg synes dog, det er meget sødt og enormt omsorgsfuldt af dig, at du gerne vil hjælpe din far og har ondt af ham. Det tyder på, at du har det godt med dine forældre, selvom de er skilt, og det er rigtig dejligt at vide.
Jeg ved ikke, om du har talt med din far eller din mor om det hele, men jeg tænker, det kan være en god idé for dig. Dine forældre er måske blevet lidt blinde over for, hvordan skilsmissen har påvirket dig, fordi de selv har været meget kede af det og optagede af at få tingene til at lykkes hver for sig. Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal tage fat i dem eller en af dem og fortælle, at du tænker meget over, at de ikke er sammen mere, og at du ville ønske, de stadig elskede hinanden. Du kan også fortælle din far, at du synes, det er synd for ham, at din mor og hendes ex er begyndt at snakke sammen igen. Nogen gange kan det nemlig være rart at høre sin fars egne tanker om sådan nogle ting, og han vil sikkert blive glad for, at du tænker sådan på ham.
Skilsmisse er enormt hårdt for det par, som lader sig skille, men det er bestemt heller ikke nemt for de børn, parret har sammen. Mange skilsmissebørn går derfor og er meget kede af det og bekymrer sig meget om deres forældres velvære. Derfor kan det være en rigtig god idé at snakke med nogen om, at ens forældre er blevet skilt, og hvor hårdt det har taget på en. Måske er der en voksen på din skole, i din klub eller et andet familiemedlem, som du kan snakke med omkring det. Jeg tror, du vil have meget gavn af det og finde ud af, hvor rart det er at få tingene sagt højt. Jeg ved ikke, om du ved det, men mange skilsmissebørn vælger også at gå i børnegrupper, hvor de kan snakke med en rådgiver og andre skilsmissebørn om den situation, de er havnet i. Måske er det noget for dig? Du kan læse om det her.
Jeg ville ønske, jeg kunne fortælle dig, hvordan du kan få dine forældre til at finde lykken sammen eller hver for sig, men det er desværre kun op til dem selv. Man kan ikke bestemme, hvem andre skal forelske sig i, og siden dine forældre har valgt at lade sig skille, må man gå ud fra, at det er fordi, det er bedst sådan. Det kan dog tage tid for dine forældre at vænne sig til at være alene, og det er meget naturligt, at det vil påvirke dem, når den anden finder en ny. Med tiden kan det dog være, din far også møder en ny, som han bliver glad for, og som du også kan lide. Det vil vise sig med tiden. Hvis det er muligt for dig, synes jeg, du skal forsøge at glæde dig over, at du tilsyneladende har det godt med begge dine forældre, og faktisk også synes, din mors ex er sød.
Jeg håber, du kan få snakket med nogen om det hele, og at du med tiden bliver glad for, at dine forældre har valgt at gøre, som de har gjort. Husk på, at de er blevet skilt, fordi de ikke var lykkelige sammen, men troede på, at de kunne blive det hver for sig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Vh. Matilde