Mor kan ikke give slip

brevkassespørgsmål

Mor kan ikke give slip

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 2 uger siden

Hej Cyberhus

Min mor Har rigtigt svært ved at give slip på mig, og det er jeg ved at være godt træt af

Jeg må ikke gå til nogle fester hvor der er nogle over 15 for så kan de jo finde på og voldtage mig

Jeg må ikke selv bestemme hvilket tøj jeg tager på (om sommeren må jeg ikke engang tage en top og shorts på) fordi jeg ved ikke hvilke signaler jeg sender, men det ved jeg godt

Jeg må ikke selv bestemme over MINE penge

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, Plz hjælp mig...

-Freja

Svar:

Kære Freja.

Jeg kan godt forstå, at du synes din mor har svært ved at give slip på dig og det lyder til, at du er ret træt af det. Når man bliver teenager, er det naturligt, at man gerne vil begynde at tage flere og flere beslutninger selv, og derfor skal forældre gradvist begynde at give mere og mere slip. Det er sværere for nogle forældre end for andre. Det kan måske være svært, fordi din mor har været vant til at bestemme over dig og skal til at vænne sig til at du er på vej til at blive mere selvstændig. Samtidig er det måske svært for nogle forældre at vide, hvornår de skal begynde at give slip og også hvordan de skal gøre det.

I din situation, vil det være en god idé at snakke med din mor om dine tanker. Du kan fortælle hende, at du er ved at være lidt træt af, at hun stadig vil bestemme mange ting over dig. Måske kan I aftale, om der er noget, du gerne selv må begynde at bestemme? Du kan også prøve at snakke med dine veninder eller venner om, hvor meget deres forældre bestemmer og hvor meget de selv må træffe beslutning om? På den måde, kan det danne grundlag for en god snak med din mor om, hvordan det skal være hjemme hos jer.

Til sidst vil jeg sige, at det er helt naturligt at have det som du har det. De fleste teenagere kommer på et tidspunkt til at føle, at deres forældre vil bestemme for meget og har svært ved at give slip. I forhold til din alder, tænker jeg, at det er naturligt, at der er noget du selv bestemmer. Samtidig vil det være almindeligt, at der også stadig er noget, som din mor bestemmer for dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar - de bedste hilsner Signe.

SigneKs billede
Signe har svaret på dette spørgsmål