Modetøj - hvorfor?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus, Jeg er en af de få drenge i min klasse, der ikke går i modetøj, da jeg mener, at man kan bruge sine penge på noget meget bedre, og mere nyttigt. Og så kan man i stedet for en 500kr.'s Björkvin-trøje købe en almindelig hvid t-shirt til en 50'er fra Bilka. Vi har familie i Qatar i Saudi-Arabien, og min mor var i år ovre for at besøge dem. Og derovre købte hun en masse gaver, og lidt tøj til mig. Alt det tøj, var Qatar-modetøj. Men det var falske mærker. Og derfor havde jeg ikke noget imod at gå i det. Men da jeg kom i skole, var der en, der synes, min trøje var grim, fordi den var falsk. Hvorfor SKAL man gå med modetøj, for at være sammen med de personer, man kan lide? Jeg nægter simpelthen at gå i det, for jeg har min egen, almindelige stil. Venlig hilsen J....!

Svar:
Hej J
Jeg synes du har en rigtig fin holdning til tøjforbrug. Hvis ikke man har lyst til at bruge mange penge på tøj, skal man absolut ikke gøre det. Det er rigtigt, at der er mange unge som finder sammen og er venner med dem der ligner en selv, bl.a. på hvilket tøj man går i. Det er ikke en forudsætning for at være venner, men det er meget naturligt at man finder sammen på den måde.
Mennesker er meget sociale og danner grupper efter hvem man ligner. Men har man samme interesser, snakker godt sammen og har det sjovt, kan man godt være med i en vennekreds selvom man går i anderledes tøj. Hvis der er nogen der ikke vil være venner med en der ikke bruger ligeså mange penge på modetøj, vil de måske ikke være gode venner alligevel. Du har din holdning og du skal ikke lave om på dig selv for andres skyld.
Venlig hilsen Denise