Modeldrømme
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Jeg er en pige på seksten år. Jeg har i et stykke tid gået med en lille drøm om at prøve noget modelarbejde af. Jeg er ret "sikker" omkring min type og jeg har en nogenlunde idé om hvad en pige med mit udseende ville arbejde med i den branche. Mit problem er bare at jeg er ca. 169 cm høj. Og alle modelbureauer skriver at man skal være mindst 172, før man må ansøge. Jeg ved ikke jvor meget erfaring I har med det, men er der nogen som helst mulighed for at man stadig kan blive model på trods af at jeg mangler 2-3 centimeter? Skal jeg bare ansøge og se hvad de siger til det? Eller skal jeg "angribe" det fra en anden vinkel?
Jeg tvivler på at jeg vokser meget mere, haha.

Svar:
Hej
Jeg syntes det er frisk at du gerne vil prøve modelarbejdet af og tror også jeg vil give dig ret i, at du højest sandsynligt ikke bliver meget højere end du er nu, når du er 16 år.
Der kan være mange kriterier for at blive model og jeg tænker det er bedst, hvis du tager udgangspunkt i de enkelt bureauer, for at se hvad deres kriterier er. Selvom nogle af dem siger at du ikke kan ansøge, hvis du ikke er 172 cm høj, så tænker jeg at du godt kan prøve at ansøge alligevel. Det kan jo være du har nogle andre kvaliteter ved dit udseende, som kan veje op for, at du ikke er høj nok. Man har gennem tiden set modeller som er blevet højt profilerede, netop fordi de er under 172 cm og stadig klarer sig godt i branchen. Men de har så ofte nogle andre ting, der gør at de skiller sig ud i mængden. Så det kan godt lade sig gøre.
Nu kender jeg ikke model branchen så godt. Men sådan som min opfattelse er, så er højdekravet størst til de modeller, der gerne vil være catwalk modeller eller noget indenfor hout-couture. Derfor tænker jeg, at det måske også afhænger af hvilken type model du gerne vil være. Hvis det er model i forhold til reklamer, plakater, billeder, magasiner m.m. kan det være der er en større chance for, at du bliver taget i betragtning, selvom du er 169 cm høj.
Jeg tænker, at du kan prøve at undersøge mulighederne for at deltage på kurser eller lignende, hvor du kan få erfaring. På den måde kan du måske også lære nogle indefor branchen at kende, som muligvis kan hjælpe dig videre. Jeg har f.eks. fundet et kursus her, som du måske kan få noget inspiration fra. Der er også nogle gange hvor der er casting i forskellige større byer i Danmark, ofte i et storcenter, til forskellige anledninger. Derfor kan det være en ide, at du f.eks. googler dig frem til, om der kunne være nogle castinger i nærheden af dig, her i løbet at sommeren. Der er også tv programmer som f.eks. Danmarks næste topmodel, hvor man kan blive castet. Det er selvfølgelig lidt mere vovet, og kræver at man gerne vil i fjernsynet. Jeg syntes du skal prøve dig frem og undersøge hvor du kan have størst mulighed for at blive taget i betragtning. Det kan aldrig skade at prøve at ansøge ved de forskellige bureauer og så se hvad der sker. Måske det lige er dig de står og mangler.
Jeg håber du har kunne bruge mine svar og held og lykke med modelarbejdet.
Mvh. Ditte