Mit liv.
brevkassespørgsmål af
Jm
14 år
Heej
jeg er en pige på 14 år, som ikke umiddelbart har det mega godt med sig selv og omverden. Jeg tænker rigtig negativt om mig selv hele tiden og når jeg ser mig i spejlet. Kort sagt er bare rigtig utilfreds med mig selv.. i skolen går det godt fagligt, men når det kommer til venner (drenge) går det helt galt, når jeg prøver at komme i kontakt med dem tager de det enten helt useriøst eller så inorgerer de mig... jeg føler mig ikke god nok fordi jeg ikke har en kæreste.. på en måde.. men min mor siger jeg ikke er klar til at have en... jeg ved bare slet ikke hvordan jeg skal få det rigtigt godt igen???

Svar:
Kære du
Jeg kan høre på dit brev, at du er meget utilfreds med dig selv, og det du ser når du kigger dig i spejlet. Det lyder også som om at det der især fylder hos dig, er at det er svært med drenge, og at du godt kunne tænke dig at have en kæreste. Jeg tror på, at der er rigtig mange der godt kan blive ramt af negative tanker om sig selv, og når først de kommer, kan de være svære at styre. Men jeg synes det er godt du skriver her og fortæller om det, da det kan være hjælpsomt at dele dem med nogle andre.
Det kan være svært, når man først har fået øje på noget hos sig selv man ikke bryder om, eller har fået en masse negative tanker, da det kan virke som om, at de bare bliver værre og værre. Men jeg tror, at det er rigtig vigtigt at huske på, at alle de her tanker er nogle man selv skaber, det er på en måde en historie man selv er forfatter til. Derfor kan man heldigvis også selv prøve at gøre noget ved det. Fx kan man forsøge at skrive en historie, så den får et mere positivt fremfor negativt indhold. Når du fx ser dig i spejlet, er jeg sikker på der også er nogle ting som du faktisk er ret glad for, og det må du gerne indrømme overfor dig selv. Hvis det er svært så prøv virkelig at se godt på dig selv. Har du fx noget pænt hår, en god kulør, flotte negle eller noget andet? Så prøv at se om du kan fokusere på det. På den måde kan du hjælpe dig selv til, at give alt det negative mindre plads. Hvis det er svært at gøre selv, kan det også være en form for "øvelse" du kan prøve med en veninde. I kan fx prøve at fortælle hinanden, tre specifikke tilng ved den anden, som I beundrer på den ene eller anden måde. Ved at høre andres ord om en selv, kan det nogle gange være lettere også at overbevise sig selv om at det faktisk er rigtigt.
Du skriver, at drengene enten tager dig useriøst, eller ignorerer dig hvis du prøver at komme i kontakt med dem. Jeg forstår godt at det må være en ubehagelig følelse for dig. Men selvom det er sådan du oplever situationen, behøves det ikke nødvendigvis at betyde at drengene ikke er interesseret i dig. Måske fordi det kan være svært at håndtere at få opmærksom, kan en dreng godt finde på at komme med en fjollet kommentar for at lave sjov, fordi det måske virker lidt mere sejt. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan de drenge i din klasse er, men selvom du føler, at det går helt galt er det ikke sikkert at drengene har det på samme måde. Men du skal vide, at det er helt naturlgit at få tanker om gerne at ville have en kæreste i din alder, også selvom din mor måske ikke synes at du er klar til det. Jeg tænker lidt på, om der mon er nogle af dine veninder der har gode erfaringer med drenge, som du måske kan få nogle råd af? Du skriver, at du ikke føler dig god nok, fordi du ikke har en kæreste. Til det vil jeg sige, at om du har en kæreste eller ej, ikke er med til at afgøre om du er god nok. For uanset hvad, er du god lige præcis som du er, og du må ikke tro at du skal lave dig om eller prøve at være anderledes. Du er helt perfekt på den helt bestemte måde, som du går og er dig på!
Jeg kan godt forstå, at du bare gerne vil have det godt igen. Livet kan nogle gange føles som en rutsjebanetur, fordi det både går op og ned. Når det går ned kan det være rigtig svært, og negative tanker kan komme til at fylde en op. Når det går godt, og det hele bare kører, kan man helt glemme, at man har haft det dårligt, og bare være glad og godt tilpas. Det er naturligt at det går op og ned, og det kan være rigtig vigtigt at huske på når du har det dårligt, fordi det er heldigvis kun en periode - det skal nok blive godt igen. Jeg tænker lidt på om du mon i din hverdag laver nogle ting som du virkelig godt kan lide? Har du fx noget du elsker at lave i din fritid? Gå til håndbold, høre musik, løbe en tur eller se en god film? Gør ting du godt kan lide, da det kan give positiv energi at lave noget dejligt og derudover bruge tid med nogle mennesker som du holder af.
Hvis du fortsat synes, at du går og har det svært, tænker jeg, at det kunne være rart at få snakket med nogle om alle de her tanker som kan fylde. Måske det kunne være rart at snakke med din mor, eller en anden person som du har tæt på dig? Selvom det nogle gange kan være svært at komme i gang med en snak om ens følelser og tanker, kan det tit være en lettelse bagefter. Du er også altid meget velkommen i vores 1-1 chat her i Cyberhus, hvor en voksen rådgiver sidder klar til at snakke om det som du har mest brug for.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar og sender god energi afsted mod dig..
Bedste hilsner
Annika