Mit hår vokser ikke!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej!
Jeg er en pige som efterhånden er blevet pænt træt af sin hårlængde.
Siden jeg var omkring 11 år, har jeg prøvet at vokse/gro det ud noget mere så det blev længere.
min hårlængde har nået mig til lidt oppe over brystet, så længe jeg kan huske.
Det har altid været den samme længde og så har min mor altid klippet de slidte spidser af, 2-3 gange om året.
Men når spidserne er klippet af, så går det tilbage til den samme længde. Og sådan bliver det ved og ved I samme cyklus.
Der er ingen forandring overhovedet eller nogen forskel på mit hår fra 5 år siden og nu.
Det her er det længste det har været og jeg er blevet rigtig træt af det.
Mit hår er tykt, og glat og virkelig sundt men mine spidser bliver spaltede sindssygt hurtigt. Jeg bruger hverken nogen form for krølle/glatte jern og styler aldrig mit hår med fx hårspray.
Jeg sætter det aldrig op. Mit hår er bare fri. Jeg bruger en god og ordentlig shampoo samt balsam til mit hår og vasker det ca. 2 gange om ugen.
mit hår har en tendens til at blive olieret hurtigt og det har jeg sådanset ikke noget imod, da det er godt for håret, men jeg vasker det jo så selvfølgelig også, når det bliver for fedtet.
Mit hår er en evig kamp, når det skal tørre og børstes/reddes igennem med kam eller børste.
efter bare en nats søvn om morgenen, kan mit hår være helt umuligt og jeg slipper aldrig af med knudder. De kommer flere gange om dagen.
Jeg ender altid med at bruge en halv balsam-plastik beholder-container-ting og mit hår forbliver simpelthen tørt lige efter og jeg tænker "Hvor meget skal der lige til?"
Jeg kan sommetider blive sur på mit tykke hår og alligevel kan jeg godt lide det, men jeg vil gerne have det skinnende og blødt!
når jeg børster mit hår, kan jeg mærke at nogle hår knækker af og når jeg gør den samme rutine i 3 måneder, så ender det med at jeg kan se forskellige længder i mit hår og spaltede spidser. Det kunne muligvis være måden jeg børster det på, med at jeg er for aggressiv. Jeg har ikke meget tålmodighed og så kan det tit være at jeg bare børster lynhurtigt igennem knudderne så at børsten nærmest hiver i håret.
Fra mine hårrødder til starten af min barm, er mit hår samme længde og ser blødt og lækkert ud. Mod bunden, ved spidserne, ligner det lidt en busk. Hårene pejer forskellige retninger og buer opad og nedad og laver nærmest en "loop" og de er alle ikke samme længde og er spaltede Og det ser så mærkeligt ud, fordi det meste af mit hår er tykt lækkert glat og blødt men mine spidser eller nederste del, krøller sig lidt og ser slidt ud.
Hvad kan jeg gøre for at sikre mig nogle sundere og bedre spidser?
Jeg har prøvet så meget og at passe godt på mit hår men det eneste jeg kan komme i tanke om, er måden jeg børster gennem mit hår på.
Det er 4 måneder siden at jeg klippede de forrige spidser af nu, og mine negle og hår vokser okay hurtigt af natur, undtagen mit hår. Det vokser da, men spidserne gør det umuligt for mit hår at se længere ud og de ødelægger det lidt, hvis man kan sige det.
Jeg vil gerne trimme det værste af spidserne af nu og starte forfra, men det har jeg gjort over 20 gange før og jeg kommer ingen vegne. Det ender altid med at være det samme sted, lige op over brystet.
Spidser er seriøst noget af det værste jeg ved fortiden! de vil bare ikke være som resten af håret og de ser mildest talt forfærdelige ud.
Jeg vil gerne på længere sigt blive mere opmærksom på hvordan jeg hiver med børsten i mit hår når jeg prøver at kæmpe mig igennem knuderne. Det tager bare så lang tid da der er mange hår-"dele" og det tager lang lang tid. burde jeg bruge en olie efter hårvask? Mit hår er rigtig blødt og sundt udover mine spidser som er tørre og strå-agtige.
Altså ikke bruge olie ved rødderne fordi min hovedbund er bare naturligt mere olieret. Men jeg tænker på mine spidser, så de også kan få sig noget styrke? De er så udtørrede,  og så er det næsten syndt for dem og de ser dehydrerede ud (Det lød måske mærkeligt men det tænker jeg lidt når jeg kigger på dem)
Min fra nu af: Trim dem (igen igen igen x 20), brug olie på spidser eller nederste del af håret, og børst/red håret langsomt igennem hver hår-del og start nedefra og op og hav tid til det.
Har i nogle ideer Til hvordan jeg kan komme videre med mit hår så det kan vokse uden at det ligner at det er gået helt i stå og uden at spidserne knækker af og bliver slidte og spaltede? :(

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt se at du har nogle udfordringer med dit hår og jeg kan med det samme sige dig at du bestemt ikke er den eneste. Hår der spalter, hår der knækker, hår fedter og meget meget mere. Håret er noget af det første vi ser når vi kigger på andre mennesker og netop derfor er det også så vigtigt for rigtig mange mennesker.
Jeg må med det samme sige at vi på ingen måder er håreksperter i Cyberhus. Og jeg tænker at du har står i en situation hvor du faktisk har brug for et ekspert råd. Jeg kan se at det tidligere var din mor og måske nu dig selv der klipper og plejer dit hår. Jeg tænker at det måske ville være en rigtig god investering for dig at prøve at gå til en frisør og få nogle ekspert råd til hvordan du bedst plejer dit hår...lige fra hovedbund til de spaltende spidser.
Du behøver måske ikke gå til frisør og betale mange penge hver eneste gang du "bare" skal have klippet spidser, men hvis du går til en erfaren frisør, der må være den bedste ekspert i hår, kan du måske få lige præcis de råd du står og mangler.
Frisøren kan se, og føle dit hår, og udfra det give dig nogle meget præcise anvisninger til hvordan du plejer dit hår bedst, så det kan blive lidt mere som du gerne vil have det.
Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe dig direkte, men jeg håber du vil smutte forbi en frisør, og få de råd der kan hjælpe dig videre mod masser af gode hår-dage.
Bedste hilsner
Niels-Christian