Mit crush kalder mig grim
brevkassespørgsmål af
aprilpigen
13 år
Hej brevkasse. Jeg har et problem som jeg håber i/du kan hjælpe mig med Jeg er lidt forelsket i en af mine gode venner lad os kalde ham "K". K og jeg er næsten sammen hver dag, ihvertfald flere gange om ugen. På det seneste er han begyndt at være lidt led over for mig.  Han kalder mig fed ( Det er jeg ikke, jeg vejer 40 kg og er 1.62 cm ) han kalder mig også grim og klam. Jeg ved godt at han bare siger det for sjov, men det er ikke sjovt. Det gør mig rigtig ked af det når han siger det,og giver mig lav selv-tillid. Nogle gange flirter han også med mig, det er virkelig svært at finde ud af fordi han sender mixede signaler. Nogle dage er han mega sød og venlig, andre dage er han led mod mig. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når K kalder dig både klam, grim og fed. Og jeg kan også godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Det må være forvirrende, at K på den ene side flirter med dig, og på den anden side kalder dig grimme ting. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at det K egentlig forsøger er at skabe kontakt til dig. Nogen gange bliver det så ikke på den mest heldige måde. Hvad tænker du om det? Jeg tænker ikke, at han nødvendigvis mener de ting, han siger - som du også siger, gør han det i sjov - men derfor er det alligevel helt naturligt, at du bliver ked af det. Det er aldrig rart at blive kaldt den slags, heller ikke selvom det er sagt i sjov.
Har du måske prøvet at snakke med ham om, hvad det gør ved dig, når han siger det? At du faktisk bliver rigtig ked af det? Jeg tænker ikke, at han er den eneste dreng, der har forsøgt at vise interesse til en pige ved at være led overfor hende. Faktisk tænker jeg, at det er en meget almindelig (men måske ikke så god) strategi. Jeg tror også, at nogen drenge gør det for at virke seje eller dække over en usikkerhed, fordi de ikke helt ved, hvordan de skal være overfor piger. Mon det også kan være tilfældet med K? K ved formentlig ikke, hvad det sætter gang i af tanker, når han siger, som han gør. Forhåbentlig vil han, hvis du fortæller det, stoppe med det.
Her til sidst får jeg lyst til at sige, at forelskelse kan gøre os helt rundt på gulvet og føle alt muligt, og måske få os til at gøre nogen lidt underlige ting. Det gør det ikke i orden at behandle andre dårligt og sige grimme ting, men det kan måske være forklaringen på, hvorfor han gør det. Det at han både flirter med dig, er sød og venlig og så pludselig skifter over, tænker jeg i hvert fald kan pege på, at han er interesseret i dig. Så mit bedste bud er, at du tager en snak med ham om, hvad det gør ved dig, når han siger grimme ting. Jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du snakker med ham, at du så gør det på et tidspunkt, hvor I er alene og har god tid. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar - ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsener,
Pernille