Mistet ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Brevkasse Jeg har i lang tid været rigtig ked af det. I 8 år havde min bedste ven betydet alt for mig. Vi hjalp hinanden gennem en masse svære ting. Kærlighedssorger, problemer mellem vores forældre (skilsmisse) og vi hjalp hinanden med at klare skolen. Vi støttede hinanden 100 %. Så fik vi begge en kæreste i ottende klasse men hun tog ligesom over for mig. Selvom om jeg også havde en kæreste havde jeg massere tid til min bedste ven. Vi snakkede sjældent sammen og han droppede mig næsten indtil det gik op for ham været han havde givet op. Så han unsksyldte sin opførsel og vi blev venner igen. Hans kæreste har aldrig kunne lide mig og et halvt år efter fik hun ham til at droppe mig fordi hun følte sig truet af mig og var sikker på jeg ville tage ham fra hende. Det skal lige siges at der på ingen måde nogensinde har været følelser mellem os. Det var anden gang jeg blev droppet af min bedste ven og den her gang var det for real. Vi startede begge på hver vores gymnasium og vi snakkede ikke sammen overhoved i 4 måneder. Nu har han skrevet til mig at han er forfærdelig ked af alting og han fortryder at han droppede mig. Han savner mig og drømmer tit om at vi bliver venner igen. Hvad skal jeg gøre, give ham en chance til? Jeg har lært at leve uden ham, men nu bliver jeg i tvivl. Jeg holder jo utrolig meget af ham. Til sidst skal det lige siges han er stadig sammen med sin kæreste.. Jeg kan jo ikke være sikker på han dropper mig igen. Det betyder virkelig meget for mig. Da jeg er utrolig forvirret ! Jeg håber meget at i vil svare og give jeres holdning til hvad jeg kan stille op med alt det her? Vh forvirrede pige

Svar:
Hej med dig
Kærlighed er en svær ting og tillid måske en endnu sværre. Venskaber mellem piger og drenge er desværre bare anderledes og selvom i måske er helt indforstående med hvilken venskab i har og hvilke følelser der liger imellem jer, er det ikke altid andre folk vil se det som jer.
Hans kæreste har måske aldrig selv haft en rigtig drengeven og kan slet ikke forestille sig at man kan være venner uden romantiske følelser indvolveret. Jalousi spiller nogle gange en rigtig stor rolle i kærlighed, fordi der ligepludselig er et andet menneske som betyder så meget for en, at tanken om at misten den person er utænkelig. Der er det så jalousien sommetider kan komme frem og måske få os til at gøre ting som for eksempel at forbyde ens kæreste i at se hans pigevenner, fordi man er så bange for at miste ham til en af dem. Det kan lyde helt tosset når man selv ved at det ikke er sådan og at det ikke kommer til at ske, men kærlighed gør blind som man siger.
Jeg forstår godt du er bange og at der nu er gået en del tid, hvor du efterhånden har lært at leve, som du skriver, uden ham. Tid heler alle sår og nogle gange er det meget svært at tage fat i gamle ting der har såret en som du siger han har. Han har måske også været blind af den kærlighed han havde med hende pigen og været mere urolig for at miste hende end at miste dig, og har måske nu fundet ud af at han savner dig alt for meget og faktisk godt vil have jer begge to i hans liv.
Det er måske for sent og for hårdt for dig at lukke ham ind igen og du skal tænke over hvad det er du gerne vil med ham igen. Hvilket venskab du ønsker i nu skal have, og så bliver du nød til at snakke med ham omkring det der skete sidst og finde ud af hvor han står, og om han virkelig er parat til at være venner igen og ikke dopper dig igen igen igen, hvis hans kæreste bliver sur for det fortjener du ikke.
Jeg kan ikke fortælle dig om du skal give ham en chance mere, det er kun dig selv der kan mærke efter om du er klar til det, og om du også savner ham så meget. Derfor syntes jeg du skal tage en snak med ham så i kan finde ud af det sammen.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med det.
Mange tanker Malene