Minstration

brevkassespørgsmål

Minstration

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hejsa jeg er en glad pige på 13 år... Jeg fik min minstration d. 17 nov. 2008 altså da jeg var 11... Mit egntlige problem er at jeg har så ondt i maven under minstrationen, jeg for en panodil for det... Men det hjælper ikke specialt... Hvad kan jeg ellers gøre? Og hvorfor gør det så ondt?

Svar:

Hej med dig,

Det er meget naturligt, at man har lidt smerter eller er utilpas, når man har menstruation. Smerterne skyldes små spændinger og sammentrækninger i underlivet og er helt normalt og en del af det at have menstruation.

Der er desværre ikke meget, man kan gøre for at undgå smerterne. Men der er dog enkelte ting, der kan hjælpe:

  1. Det er en god idé at prøve at slappe af. Jo mere man spænder, jo mere ondt gør det. Prøv evt. at lægge dig på ryggen med bøjede ben og armene ned langs siden. Træk vejret dybt. Læg evt. også en varmepude på maven. Varmen får dig til nemmere at slappe af i musklerne.
  2. Selvom det måske er det sidste, man har lyst til, når man har ondt, er det en god idé at dyrke motion. Gerne lette og afspændende ting som gymnastik eller svømning. Motion får dine muskler til at slappe af og dig til at tænke på noget andet. Nogle gange er en rask gåtur også nok.
  3. Undgå tung og fed mad. Prøv at spise sundt og godt.

Du skriver, at du ikke synes, at det hjælper at tage en panodil. Selvom det er helt normalt at have lidt smerter og kun sjældent betyder, at der er noget galt med, synes jeg alligevel, du skal tage en snak med din mor og en læge. En læge kan sikre sig, at der ikke er noget galt og forklare dig lidt bedre, hvad man kan gøre for at undgå at have ondt.

Venlig hilsen, Trine