Mine veninder...
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har 2 problemer om næsten den samme ting: Jeg har en rigtig god veninde som jeg går i klasse med. Hun er nok det eneste menneske jeg vælger at kalde mig bedste ven. Vi har det rigtig sjovt sammen, når vi f.eks er alene sammen efter skole. Men i skolen er det næsten som om hun ignorere mig helt. Hun har massere af venner! Og så er hun ret populær blandt drengende i min klasse. Jeg er ret ligeglad med drenge, det er bare mere det, at hun så tit er sammen med dem. Så hun er sjældent sammen med mig i skolen. Det er som om hun skammer sig over at være min veninde! Nu det andet: Jeg har mødt en af mine andre gode veninder over siden Gospermodel. Vi har skrevet meget sammen, da vi har en masse ting tilfælles. Jeg har flere gang talt med hende over Skype. Nu er min veninde fra før, begyndt at skrive med hende, og selvom jeg burde være glad på deres vegne, er jeg det ikke. Det er som om alle kan lide min veninde fra klassen! Og jeg er nu bange for at de vil glemme mig, da jeg før er blevet svigtet rigtig meget af nogle af mine gamle venner. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre!

Svar:
Hej med dig.
Det med veninder kan være svært og især hvis man føler, at man er uden for eller føler, at man er blevet svigtet før. Derfor er det rigtig godt du skriver her og jeg vil prøve at svare dig. Da du har skrevet to spørgsmål, vil jeg dele mit svar op i to.
Veninden i skolen:
Det lyder til at I er rigtig gode venner og at hygger jer rigtig meget sammen, når I er alene. Så jeg kan godt forstå, at du ikke syntes der er rart, når du føler, at hun ignorer dig i skolen. Når du føler, at hun ikke vil være sammen med dig i skolen, tror jeg det er meget naturligt, at du kommer til, at tænke på, om hun skammer sig over, at være din veninde.
Men når jeg læser dit brev, kommer jeg til, at tænke på, at det ikke er det samme, at være alene sammen og at være i skole. Det kan være, at hun rigtig godt kan lide, at være sammen med dig alene, men at hun også gerne vil snakke med de andre, når I er i skole.
Du skriver at din veninde er meget populær blandt drengene og det er meget natuligt, at man i jeres alder begyder, at interessere sig for drenge og være nysgerrig. Fordi der sker så mange ting med kroppen og med ens følelserne, når man er teenager. Det kan være, at det er derfor I ikke er så meget sammen i skolen.
Jeg sidder og tænker på om du har spurgt din veninde om, hvorfor I ikke er så meget sammen i skolen, når I ellers har det rigtig sjovt sammen? Måske kunne det være en god idé, at snakke med hende om det, næste gang I er alene. Når man får snaket om tingene, sker der det, at man får lidt luft i hovedet og derfor ikke skal bruge energi til, at bekymre sig om det.
Veninden fra internettet:
Jeg syntes det er rigtig godt, at du har fundet en pige over nettet, som du har meget til fælles med og som du kan skrive og snakke med over skype. Da det kan være en god idé, at have flere veninder man godt kan lide, at snakke med og dele sine interesser med.
Det er ikke let, når ens veninder begynder, at snakke sammen. Så jeg kan godt forstå, at du kan blive bange for, at miste din veninde. Men jeg tror ikke, at du skal være bange for at hun glemmer dig, man kan jo godt have flere veninder, som man snakker med. Og når I nu alle tre kender hinanden kunne det jo være, at I kunne have det sjovt sammen alle tre.
Måske det kunne være en god idé, at skrive eller snakke med din veninde over skype om de tanker du har. Du kunne jo f.eks skrive til hende, at du er glad for, at I er venner og så fortælle hende, at du nogle gange kan blive bang for, at miste jeres venskab. Jeg tror din veninde ville bllive glad for, at høre, at hun betyder noget for dig. Det kunne være at I sammen kunne få en rigtig god snak om det og finde ud af hvordan I alle tre kan være venner, uden at du skal være bange for, at miste jeres venskab.
Jeg håber du kan bruge mit svar, så du ikke skal bekymre dig om, at miste dine veninder.
Mange hilsner
Majbritt