Min veninde og jeg kan li den samme.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg har nogen problemer, som jeg håber i kan give mig lidt råd til.
Jeg går på efterskole, og har mødt fyr. Jeg begyndte at føle at han prøvede at flirte med mig, da han heletiden ville drille mig og han kiggede meget mere på mig end han plejede. Jeg flirtede lidt tilbage. Det varede i en måned. Her for lidt siden fandt jeg så ud af, at min veninde og ham begyndte at have noget. Han siger at de har noget, men hans følelser ikke er ligeså store som min venindes, og de har derfor en del problemer. Imens de har noget, føler jeg stadig at han driller på en sød måde og går de steder hen jeg er Og kigger på mig heletiden. Spørgsmålet er så bare om jeg skal fortælle ham at jeg begyndte at få følelser for ham, eller lade vær. Hvis min veninde og ham skal til at have noget, vil jeg gerne tage afstand fra ham, fordi det selvfølgelig gør mig trist at se dem sammen. Men hvis jeg skal tage afstand, bliver jeg nødt til at fortælle ham det, da han jo tit snakker til mig. Jeg kunne også bare lade helt vær med at gøre noget, og så prøve at glemme ham, men det bliver ikke nemt. På en måde tror jeg egentlig han har lidt følelser for mig, fordi hvorfor skulle han ellers opføre sig på den måde overfor mig. Skal jeg tage snakken med ham eller bare lade det ligge? Er lidt bange for at snakke med ham om det, da der går mange rygter på sådan en efterskole.

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at den situation du er i går dig på, da det må svært når dine følelser til en bestemt fyr bliver blandet sammen med dit venskab til en god veninde. Samtidigt tænker jeg, at det er ret naturligt at det her dilemma netop opstår, når du går på efterskole, da man er rigtig meget sammen, og ofte bliver rigtig tætte og gode venner med mange forskellige. Når man gør det, tænker jeg også, at der måske lettere end normalt kan dukke følelser op, da man ofte lærer hinanden hurtigere og bedre at kende, end man ellers gør.
De ting du skriver den her fyr gør - altså at han kigger meget på dig, driller lidt og snakker meget, forstår jeg godt at du tyder det som du gør, da det også i mine øre kan lyde som om, at han flirter lidt med dig, eller i hvert fald synes du er rigtig interessant. Når du selv kan mærke, at der er noget specielt mellem jer, tror jeg også der er sandsynlighed for at han kan. Du spørger om du skal tage snakken med ham eller bare lade det ligge, og det er svært for mig at svare på, hvad der er det mest rigtige for dig at gøre, da jeg tror på, at du selv bedst finder ud af det.
Jeg vil prøve at skrive lidt om mine tanker her, og så kan du se, om der er noget, der giver mening for dig. Det første jeg kommer til at tænke på, er om det mon kunne være en mulighed at tale med din veninde om det her. Simpelthen gå til hende og fortælle hende hvordan du ser den her situation. Jeg tænker, at det sagtens kan være at det vil være en lettelse for hende at du siger det, fordi hun måske også kan mærke, at der er noget mellem dig og ham, hvilket må være svært når hun også er vild med ham. Sammen kan I måske blive klogere på jeres følelser hver især og måske finde ud af, hvordan I håndterer den her situation bedst. Hvis det derimod føles mere rigtigt for dig at gå til drengen, og fx sige at du ikke synes at det duer, at du nogle gange føler, at der er noget mellem jer to, samtidigt med at der er noget mellem ham og din veninde, kunne det måske også være en mulighed. På den måde stiller du også ham lidt til ansvar for, at han flirter med mere end en af gangen.
Det kan være svært når venskab og kærlige følelser bliver blandet sammen, og jeg tror det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst for en. Samtidigt forstår jeg godt, at du ikke har lyst til at sætte en masse i gang, da jeg godt kunne forestille mig, at der nemt går rygter på en efterskole som du også selv skriver. Alligevel tror jeg at det tit er en god ide at være ærlig overfor sig selv og hinanden omkring sine følelser, selvom det nogle gange også kan være rigtig svært. Men jeg tror på, at det er vigtigt, at man ikke går og brænder inde med en masse følelser og tanker helt selv.
Jeg håber, at du finder ud af, hvad der er bedst for dig, og at du samtidigt nyder dit efterskoleophold i fulde drag. Du skal vide at du altid må skrive til os igen her i Cyberhus, både her i brevkassen, men også i vores chatrådgivning, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte.
De bedste hilsner
Annika