Min veninde knuser mit hjerte...
brevkassespørgsmål af
malmand
20 år
Sagen er den, at min veninde og jeg har været sammen i en rigtig lang periode - lige indtil jeg tog afsted på ferie i en uge. Mens jeg er på ferie begynder hun at ses med en anden pige fra vores skole, hvor de render ud og ter sig rigtig dumt (hvilket de også selv synes, når de selv ser tilage på det). Da jeg kommer hjem fra min ferie, ville min veninde ikke rigtig snakke med mig mere, trods at vi nærmest var bedste veninde og jeg modtog beskeder om, hvor meget hun dagligt savnede mig da jeg var af sted.
Jeg er kun rigtig glad på min venindes vegne, over at hun skaber nye venskaber, da jeg ikke er snæversynet og ikke "forlanger" at min veninde "kun" er venner med mig.
I det, at min veninde så tager så kæmpe afstand fra mig prøver jeg at genskabe kontakten, da vi jo var så tætte og ikke helt forstod hvad der lige var sket i løbet af den uge jeg havde været væk. Jeg begyndte at blive veninder med min venindes nye veninde og hang regelmæssigt ud med begge to, hvilket har været rigtig hyggeligt, da hendes nye veninde var rigtig sød!
... Problemet var så bare, at min venindes veninde skulle låne min computer til at gå på Facebook med, og glemte så helt at logge af, da hun tog fra mit hjem af. Da jeg senere om aftenen skal bruge min computer og logger ind, kommer jeg direkte ind på hendes samtale med min veninde, hvor jeg kan se at de har bagtalt mig, selvom jeg også var til stede under alt dette.
Jeg kan derefter ikke dy mig selv, og læser nogle af deres beskeder igennem (hvilket jeg har det virkelig dårligt med, forøvrigt), da jeg tænker at det nok ikke var første gang jeg havde været et samtaleemne, eftersom det aggressive sprog der blev brugt under samtalen.
Jeg læser mig frem til mange foruroligende ting, såsom en aften, hvor jeg havde fødselsdag (og derfor kun havde inviteret mine nærmeste veninder), at min veninde ikke kunne magte aftenen og hellere ville være i selvskab med den nye veninde, for hendes gamle vennekreds (hende + 4 andre) skabte for meget drama i løbet af den aften. (Det skal lige siges, at der denne aften ikke var noget drama, men masser af grin og smil i løbet af hele aftenen)
Anyways... Efter jeg fik læst nogle uddrag af deres samtale gik jeg helt i chok. Jeg havde rigtig meget lyst til at græde, men jeg kunne slet ikke. Jeg er i bund og grund hel tom for ord, og ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har lyst til at tale med min veninde om det, men jeg føler bare heller ikke at der kommer noget konstruktivt ud af denne samtale.
Jeg savner min veninde rigtig meget, da vi har så mange gode minder sammen og jeg vil derfor gerne have Jeres hjælp til, hvad jeg skal stille op, da jeg ikke føler jeg har andre at henvende mig til lige pt.

Svar:
Kære dig...
Mange tak for dit brev. Jeg kan forstå, du er havnet i en situation, hvor du ikke helt ved, hvad du skal stille op.
Det lyder til, at du og din veninde har haft et rigtig godt venskab lige ind til, du tog på ferie i en uges tid, hvorefter alting ændrede dig. Jeg fortår godt, du er lidt i vildrede over, hvad du skal gøre, og jeg forstår godt, du savner din veninde.
Jeg synes, du lyder til, at være meget reflekterende over din situation, og du rummelig og fortående overfor, at din veninde også har andre veninder end dig.
Det er flot af dig, at bevare roen og stadig have lyst til at finde en løsning på jeres venskab.
Du skriver, at du kom til at læse en samtale mellem din veninde og hendes nye veninde. Vi kender alle følelsen af at komme til at gøre noget, som vi ikke skulle. Som fx at komme til at se på en andens facebook. Jeg forstår godt, du har det dårligt med det, men sket er sket, og et eller andet sted, så burde veninden have husket at logge af, inden hun forlod computeren. Det er ærgerligt, at dine veninder har sagt så meget bag din ryg, og jeg forstår godt, du har lyst til at græde. Det er aldrig rart at finde ud af sådan noget, hverken på den ene eller den anden måde.
Du skriver, du har lyst til at tale med din veninde omkring alt det, der er sket. Det synes jeg, er en rigtig god idé. Selvom du er bange for, at der ikke kommer noget konstruktivt ud af det, så synes jeg, at I bør tale sammen. Der er sket meget i jeres venskab, og jeg tror, I har brug for at finde ud af, hvilket venskab, I skal have fremadrettet. Jeg synes godt, du kan kontrontere hende med det, du har læst på facebook. Selvom det er en privat samtale, så var det reelt set ikke med vilje, at du kom til at læse det. Du behøves ikke at gå i detajler, hvis du ikke har lyst, men du kan fortælle om noget af det, du har læst. Som gode veninder, burde I sagtens kunne tage sådan en snak og finde frem til en løsning. Jeg synes, det er vigtigt, du fortæller hende, hvad du føler og hvad du har oplevet siden du kom hjem fra ferie. Fortæl hende, at du synes, det er helt i orden, at hun også har andre veninder, men at du savner, at være sammen med hende og det venskab, I havde sammen før hen.
Jeg ved godt, at det lettere sagt end gjort, og du skal også kun gøre dette, hvis du føler, det er det rigtige. Måske det er alt for svært, at sige tingene face-to-face, og at du derfor synes, det vil være lettere at skrive det hele ned i et brev, som du kan give til din veninde. Så kan I måske aftale en dag, hvor I kan mødes efterfølgende, når hun har læst brevet igennem, og snakke om jeres venskab.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du og din veninde finder ud af det sammen.
Ellers er du også meget velkomment til at kigge forbi vores 1-1 chat  hvor du kan få mere rådgivning.
Held og lykke herfra!
Kærlige hilsner
Anna